ponedeljek, 26. januar 2015

Moja metoda - pogoji za dober trend 1 - baza

V prvem delu moje trgovalne metode sem povedal, da je osnovna ideja vsega, kar počnem, poskušati najti nekaj super-winnerjev na leto. Kot super-winner sam razumem delnico, ki naredi vsaj 100%. In najprej je seveda potrebno identificirati delnice, ki sploh imajo potencial za kaj takega. Seveda lahko vsaka delnica naredi več 100%, sploh v dobrem obdobju na trgu, vendar, kar potrebujem, so neka objektivna merila, iz katerih lahko take delnice z neko dovolj visoko verjetnostjo najdem vedno znova in znova.

Vrgel sem se torej v analize največjih winnerjev v preteklosti, pri čemer sem si za zadjnih nekaj let pomagal s stock scannerjem ali kar s svojim lastnim spominom, še za nazaj pa s knjigami, ki sem jih omenil tukaj. Ugotovil sem predvsem to, da nikakor ni mogoče s 100% verjetnostjo napovedati, katere delnice bodo šle v nore trende in katere ne. Še posebej ne samo s pomočjo grafov ali samo s pomočjo finančnih novic okoli firme. Našel sem cel kup primerov delnic, ki so kljubovale vsaki razumski logiki. In to v obe smeri, pozitivni in negativni. Torej, prvo, s čimer se moram sprijazniti, je to, da nikoli ne bom mogel najti prav vseh delnic, ki bodo šle v dober trend. Kljub temu pa sem našel vzorec, ki se ponavlja z dovolj visoko frekvenco ponovljivosti, da je uporaben v praksi.

Povedati moram še to, da sem vnaprej izključil vsakršno operiranje s finančnimi podatki. Z njimi sem se ukvarjal dovolj dolgo, da sem spoznal, da to prinese nivo komplikacije in nepredvidljivosti, ki daleč presega moje kapacitete. Torej, moji pogoji morajo biti vidni samo z grafa cene delnice.

Ugotovil sem torej, da sta ključna predpogoja za vsaj uspešen začetek trenda BAZA in pa nekaj, čemur sam rečem MOMENT. Za kaj gre pri obeh? V tem prvem delu si bomo pogledali bazo.

Baza

Baza je dogajanje na grafu delnice v zadnjih nekaj mesecih ali letih. Zanima me, kaj se je z delnico dogajalo od vsaj nekaj let nazaj pa do tega trenutka. Pri tem večinoma praviloma uporabljam tedenski graf, v primeru krajših baz pa tudi dnevnega. Vendar je tedenski definitivno tisti, ki najbolje pokaže stanje. V zvezi s tem dogajanjem me zanimajo naslednje stvari:
  • Ali je bila cena v uptrendu, downtrendu ali brez trenda.
  • Ali je bila visoko volatilna (z divjimi skakanji gor in dol) ali umirjena brez velikih skokov.
  • Ali je bil volumen konstanten ali se je veliko spreminjal ter, ali je bil sorazmerno nizek ali visok.
Dobra baza je taka, ki ima za sabo (čim) daljše obdobje brez-trendnega, nizko-volatilnega gibanja na konstanten majhen volumen. Medtem, ko lahko brez-trendnost, ki je vodoravno gibanje cene, ocenimo brez zgodovine, je za oceno volatilnosti in volumna potrebno pogledati dogajanje pred tem. Na večini grafov je možno na oko oceniti začetek delanja baze in za oceno teh dveh parametrov potem samo pogledamo dogajanje pred tem in tako vidimo relativno razliko.

Pomen vsega je najlaže videti na grafih. Spodaj je primer delnice, ki je naredila lepo bazo, kakršno iščem.


Delnica HZNP je prišla iz downtrenda, nato pa se je za skoraj celo leto ustalila nekje med $2 in $3. Ves ta čas je volumen počasi upadal, kar enostavno vidimo, če ga primerjamo z volumnom v downtrendu. Iz tedenskih candlestickov pa tudi brez težav vidimo, da se je cena ves čas gibala bolj ali manj vodoravno brez divjih nihanj gor in dol. To je tipičen primer dobre baze.

V zvezi z ocenjevanjem kvalitete baze je nujno potrebno upoštevati nekaj stvari. Prvič, pomemben podatek je o tem, v kakšnem ciklu je trenutno delnica. Kot cikel mislim eno od naslednjih faz:
  1. Uptrend
  2. Baza na vrhu
  3. Downtrend
  4. Baza na dnu
Torej, baze, o katerih govorim se lahko pojavijo na "vrhu" ali pa na "dnu". To načeloma pomeni po uptrendu ali pa po downtrendu. Ker nikoli ne moremo vedeti, ali je to res vrh ali dno ali pa samo konsolidacija pred nadaljevanjem v isti smeri, sem dal "vrh" in "dno" v navednice. Najbolje je, če je baza "na dnu", oziroma po daljšem obdobju downtrenda. Za baze, ki so relativno visoko glede na svojo preteklost, obstaja veliko večja verjetnost izdelovanja vrha, kot pa začetka novega uptrenda. HZNP zgoraj je lep primer baze "na dnu", spodaj pa je še en primer, kako izgleda visoka baza po uptrendu "na vrhu":


Še enkrat naj povem, da je tudi baza po uptrendu povsem regularna. Vendar, če bi se moral odločiti med bazo, ki nima predhodnega trenda, bazo po downtrendu in bazo po uptrendu, bi šla moja izbira po tem vrstnem redu, po katerem sem jih ravnokar naštel.

Kako dolga mora biti baza? Splošen odgovor je ČIM DALJŠA. Tukaj dejansko ni omejitve navzgor, tem daljša je, tem boljša je. Kaj pa minimum? Tukaj se še sam nisem povsem odločil, kajti tudi dolžino je treba vzeti v obzir z ostalimi podatki. Načeloma bi rekel, da je vsaj 6 mesecev tak splošen minimum, čeprav sam najraje vidim vsaj eno leto, da se počutim res dobro. Vendar je potrebna dolžina baze povsem odvisna od ostalih dveh parametrov. Načeloma mora biti baza tako dolga, dokler se volatilnost res ne zmanjša na minimum in dokler volumen res drastično ne upade. Ker v končni fazi iščemo to - konkreten upad zanimanja za delnico. To so pogoji, iz katerih lahko nastanejo veliki trendi. Ne ukvarjam se torej toliko s samo dolžino baze, kolikor s tem, kakšna izgleda v zadnjih nekaj tednih. Najraje vidim, da se zajdnjih nekaj tednov cena na ne premakne praktično nikamor, kar se na tedenskem grafu vidi kot zaporedje tesnih "doji" sveč.

Vsekakor pa si v bližnji preteklosti ne želim videti odpora tik nad breakout točko, zato je bolje, da je baza tako dolga, da so vsi pretekli nivoji že pozabljeni. Spodaj sta primera najprej delnice, ki se je po downtrendu zelo hitro umirila in je bila že v nekaj tednih "zrela" za uptrend, ter take, ki je več let živčno skakala gor in dol.


IPOjem je treba še nekoliko bolj pogledati skozi prste. Delnice brez vsake zgodovine lahko začnejo že takoj delati bazo in tu nimamo nobene zgodovine za primerjavo. Če se cena giblje vodoravno, ne skače divje gor in dol in je volumen sorazmerno konstanten (in predvsem, če v zadnjih tednih upade), potem je že samo nekaj tednov dovolj, da temu rečem baza in grem lahko v nakup. Primer take delnice je VIPS.


Mislim, da sem povedal vse okrog prvega predpogoja za dober trend. Ugotovil sem, da se praktično vsi 100% in daljši trendi začnejo iz takih baz, kot sem jih opisal. Obstajajo seveda primeri, ki temu ne ustrezajo, vendar so ti po mojem opažanju nepredvidljivi, zato jih niti nisem poskušal razumeti. Vendar ne zahtevam v vseh primerih take baze. Vedno je dobro, če je. Vendar, če je v maksimalni meri izpolnjen drugi pogoj, ki ga bom predstavil naslednjič, potem zame delnica še vedno ustreza potrebnim pogojem. Moje analize so namreč pokazale, da je drugi pogoj, moment, še veliko bolj pomemben od baze. Oba skupaj pa sta "top shit" in takih delnic za nobeno ceno ne želim izpustiti.

Spodaj je še nekaj primerov baz, ki po moji oceni vse sodijo v najvišjo kategorijo kvalitete.








Ni komentarjev:

Objavite komentar