petek, 8. april 2016

Indeksi in realnost

Po mojih izkušnjah so delniški indeksi ena največjih pasti, v katero se lahko ujame neizkušen trader, in v katero sem se v preteklosti ujel tudi sam. Namreč, kako naj trader oceni stanje trga? Kako naj ve, kdaj je čas za agresivno kupovanje in kdaj za korak nazaj? Kaj drugega sploh lahko vzame v roke, kot nek indeks, ki naj bi bil okvirno povprečje vseh delnic na borzi? Če naše nakupe in prodaje tempiramo z indeksi, lahko bolj mirno spimo, saj "tradamo s trgom", in se nam torej ne more zgoditi nič hudega.

Gola izkušnja me uči, da je v resnici povsem drugače. Nobeno področje me ni stalo toliko lastnega denarja, kot ravno sledenje indeksom. Čudi me, da "skoraj" vse knjige (vendar ne "vse"!) učijo, da je analiza indeksov prvi in osnovni korak, ki ga moramo osvojiti. Vendar zdaj že več let opažam ravno obratno, da so indeksi eden najbolj varljivih indikatorjev resničnega stanja trga. Kako je to mogoče, če je pa indeks le povprečje delnic? Tega tudi sam ne vem. Obstajajo različne teorije "manipulacije z indeksi", v katere ne da ne verjamem, temveč mi je za njih kratkomalo vseeno. Zanima me, samo kaj funkcionira in kaj ne.

Sam sem bolj mnenja, da je osnovni problem v tem, da delnic dejansko ni mogoče učinkovito povprečiti. Kaj pa naj bi sploh bilo povprečje delnic? Vsi najbolj popularni indeksi (Nasdaq, S&P 500, Russell 2000, NYSA, Dow Jones, itd.) vrednost izračunavajo tako, da vzamejo neko skupino delnic, jih na nek način utežijo, ter izračunajo povprečje. Kako se določijo te uteži, mi ni povsem jasno, in bojda se tudi način izračunavanja, ter tudi sama skupina delnic, stalno spreminja. In kaj naj bi to povprečje torej res pomenilo?

Naredimo preprost primer. Imamo delnico X pri ceni 100$, ter delnico Y pri 4$. Ustvarimo indeks, ki pri izračunu povprečja upošteva samo ceno obeh delnic. Vrednost indeksa teh dveh delnic bi torej v tem trenutku bila 52$.

Denimo, da zdaj delnica X zraste za 2%, delnica Y pa pade za 10%. Sprememba na indeksu je +0,8%! To je prva težava, ki jo prinese tak izračun povprečja (in kolikor sam vem, je to koncept na vseh indeksih), kjer je dražja delnica enostavno vredna več (ima večjo utež). In ko v tak sistem vključimo še tisoč delnic vseh možnih cenovnih razponov, kaj dobimo? V resnici nihče ne ve, pač neko vrednost, ki morda nima nobenega resnično uporabnega pomena.

Sčasoma sem ugotovil, da indeksi malih delnic (small in micro cap) še najbolje odsevajo stanje mojega tradanja. To je razumljivo, kajti prvič, tudi sam večinoma tradam male delnice, ter drugič, predvidevam, da če indeks zajema SAMO male delnice, da v njem ne more biti tako velikih razlik, kot recimo na Nasdaqu, ki zajema celotno borzo. Pa vse bolj ugotavljam tudi to, da niti indeksi malih delnic za moje tradanje nimajo praktične uporabnosti. Bolj kot ne, me spet zavedejo v neko naravnanost, ki potem večinoma le škodi mojim rezultatom.

Sam sem mnenja, da so delniški indeksi nekaj, čemur američani rečejo "self fulfiling prophecy". Nekaj, kar res "obstaja" samo zato, ker večina ljudi verjame, da obstaja. Nedvomno velika večina traderjev skoraj v celoti trada samo na osnovi največjih indeksov. Ko se v nekem trenutku spontano pojavi  nekakšen vzorec na indeksu, družno potegnejo enake poteze, kar vzorec na indeksu še okrepi, in potem še enkrat in tako naprej. Potem zaradi te enotne naravnanosti ta vzorec (trend) mogoče res traja nekaj časa, dokler se ponovno spontano ne spremeni v nekaj drugega, čemur ponovno sledi grupa tradov, in tako naprej. Ampak v končni fazi sem mnenja, da so vsi daljši vzorci zgolj spontani pojavi, ki jih lahko analiziramo samo za nazaj, nikakor pa jih ni možno predvideti vnaprej.

Zame kot breakout traderja je pomembno samo eno - kako dobro delujejo breakouti! Ali delnice, ki skočijo iz setupov, dobijo nadaljevanje ali ne. Samo to, nič drugega zame ni pomembno. Kajti, ko breakouti ne delujejo, si bom zagotovo nabral veliko izgub, kar je nekaj, čemur se želim izogniti za vsako ceno. In po šestih letih opazovanja dogajanja na trgih zaključujem, da je edini kazalec, ki mi lahko pove karkoli res uporabnega o delovanju breakoutov samo rezultat mojih lastnih tradov. Pogled na moje pretekle rezultate je edini način, na katerega lahko ocenim, kaj je res in kaj ne. Da dokažem to trditev, naj pokažem tri kazalce, Nasdaq, IWC (indeks mikrodelnic) ter moje trade za zadnja dva meseca, kolikor je trajal tale zadnji uptrend. Razlika med enim, drugim in tretjim je očitna na prvi pogled.




Seveda, pomislek pri tem je, ali je taka razlika med indeksi in tradi lastna samo moji metodiki. Ali morda ne izbiram napačnih delnic. Mogoče sem enostavno slab trader. Seveda, povsem mogoče je, da bi nekdo z neko drugo metodiko v zadnjih dveh mesecih zabeležil povsem drugačne rezultate. In zagotovo tudi kdo je. Vendar, kar se mene tiče, to ni pomembno, s tem si ne morem čisto nič pomagati. Zame pomembno dejstvo je, da ni nobene smiselne korelacije med indeksi in uspešnostjo mojih tradov. In da torej moram, če želim optimizirati svojo metodologijo, nehati gledati indekse in se zanašati zgolj na svoje trade.

Drugi pomislek pa je, kako pa naj upoštevam uspešnost svojih tradov, če pa to lahko počnem zgolj za nazaj? Vrednost indeksa imamo ves čas na voljo in tudi morebitni hitri obrati so opazni takoj. Pri tradih pa ni tako. Minejo lahko tedni in desetine tradov, preden se začne kazati nek vzorec. Tu nimam druge rešitve, kot da enostavno pač moram delati trade! Ne morem drugače priti do zaključka, ali breakouti delujejo ali ne, kot tako, da odpiram trade in opazujem rezultate. Enostavno moram tradati, drugače ne gre! In temu v namen sem v zadnjem času dopolnil svojo metodiko tako, da lahko naredim večje število tradov ob zmanjšanem tveganju. In vsem, ki se mučijo z analizo indeksov, in jim nikakor ne steče, svetujem, da razmislijo o stvareh, napisanih v tem prispevku. Morda pa rešitev leži ravno v tem, da pustijo indekse pri miru.

Ni komentarjev:

Objavite komentar