torek, 10. marec 2015

Moja metoda - prodaja 3: trailanje trenda

Ko enkrat delnico uspešno kupimo in zavarujemo s stopom, jo moramo pametno slediti navzgor. To pa je tudi področje, kjer se po mojem mnenju dobri traderji ločijo od povprečnih (slabi se izločijo že veliko prej). Namreč, prodajanje delnic z dobičkom se je nedvomno izkazalo kot daleč najbolj zahteven problem, s katerim sem se srečal sam. In verjamem, da je tako za vse. Tu vsak sistem neizogibno postane znanost in če temu aspektu ne posvetimo dovolj pozornosti, bomo zelo, zelo težko dosegli nadpovprečne rezultate. Tudi meni se ni dalo sestavljati podrobnih pravil za prodajo, vendar sem bil sčasoma v to prisiljen, ko sem vedno znova in znova na že profitnih tradih izgubljal več, kot bi bilo potrebno.

Zakaj je prodajanje dobičkov tako zelo pomembno? Iz enega samega razloga, ki pa za sabo potegne številne posledice - ker moramo vsaj večino naših winnerjev prodati v optimalnem trenutku in maksimizirati dobiček, če želimo v povprečju delati zadovoljiv profit. Če iz tistih nekaj dobrih tradov, ki jih ujamemo na leto, ne iztisnemo absolutnega maksimuma, superiorni rezultati enostavno niso mogoči!

In, zakaj je optimalno prodajanje tako težavno? Gre za nekaj, kar sem omenil že v enem od začetnih postov - buy setupi so ponovljivi vzorci, medtem, ko setupi za prodajo niso. Pri kupovanju lahko uporabljamo vedno ena in ista pravila, pri prodajanju pa to enostavno ni mogoče, ker se čisto vsaka delnica obnaša drugače. Nemogoče je določiti preprosta, enolična pravila za prodajo (na primer, prodaja pri padcu pod MA50) in hkrati pričakovati, da bomo s tem iz vseh svojih tradov iztisnili maksimum. Kar pa je za sistem, ki ga sam uporabljam, nujno potrebno.

Sam sem tu ubral pragmatično pot in enostavno pregledal na stotine uptrendov in poskušal izločiti nekakšna empirično smiselna pravila za prodajo. Nekih logičnih razlogov za pravila, ki jih bom navedel, nimam, razen tega, da so grafi pač pokazali, da so kolikor toliko smiselna. So pa pravila za prodajo še danes nekaj, s čimer se ukvarjam največ, zato so spremembe še povsem mogoče. Takoj, ko opazim nek nov ponavljajoč se vzorec, ga analiziram in po potrebi vključiti v svoj sistem.

No, kakorkoli, moja pravila za prodajo v osnovi zajemajo dva tipa uptrendov:
  1. Trailanje stabilnega uptrenda
  2. Prodaja v climax run oziroma ekstremen moment
V tem postu se bom ukvarjal le s prvim, kajti ekstremen moment je povsem zgodba zase. Pravila za trailanje uptrenda so sledeča:
  1. Prvo pravilo je, da moj stop nikoli ni več kot 30% pod trenutno ceno delnice. Analize so pokazale, da delnice v stabilnem uptrendu delajo pullbacke, katerih globina je v 90% primerov manjša od 25%. Ko je pullback enkrat ranga 30% ali več, obstaja zelo velika možnost, da se je trend končal, zato je taka zaščita smiselna.
  2. Splošno pravilo za trailanje trenda je, da poskušam svoj stop držati pod nekakšnim supportom, ki je nekje med 20% in 25% pod trenutno ceno. Tesnejši stop ni smiseln, kajti kot sem povedal prej, pullbacki do 25% so povsem običajni. Načeloma bi rad, da držim stop "2 pullbacka nazaj". To pomeni ne pod nivojem zadnjega supporta, temveč predzadnjega. Poleg tega sem opazil, da je pri trailanju zelo koristno gledati tudi linijo MA50. Vsak konkreten odboj od (okolice) MA50 lahko služi kot znak za dvig stopa pod ta low, še posebej, če ta sovpada z globino pullbacka cca 20%. Pri tem moramo paziti samo to, da stopa ne dvignemo prehitro. Smiselno je počakati na "konkreten odboj" in potem dvigniti stop. Če takega supporta v rangu MA50/20% ni, uporabim pravilo (1).
  3. Če delnica naredi daljšo bazo, iz katere nato izbruhne, dvignem stop pod zadnji support v bazi, tudi, če je ta manj kot 20% stran. Failed breakout iz baze je zelo slabo znamenje in prvi očiten znak, da se trend morda končuje. Ko se pojavi kaj takega, je čas za varovanje dobičkov. Če takega supporta ni, uporabim pravilo (1).
Tako, to so osnovna pravila za trailanje stabilnih trendov. Posebni primeri so trendi z močnim momentom, kot sem že omenil, katere bom obravnaval prihodnjič. Poglejmo si zdaj nekaj primerov, kako bi trailal trende v praksi. Izbral sem nekaj naključnih delnic, ki so mi padle na pamet in ne nujno ravno idealne primere, v katerih se moj sistem obnese perfektno, da bi dokazal njegovo pravilnost. Nič ni perfektno in tudi takole trailanje vsako toliko povzroči prodajo v ravno najbolj neprimernem trenutku. Vem pa, da v večini primerov ta pravila poskrbijo, da trenda ne zapustim prehitro ali prepozno. Vse primere bom šel skozi počasi, korak za korakom, kot se dejansko dogajajo stvari v praksi, začel pa bom za prvim dvigom stopa. Točke, v katerih se zgodi neka akcija na ceni, ki povzroči dvig stopa, so označene s številkami, ter z enakimi številkami pripadajoči dvigi stopa.

Opomba: pravilo MA50 sem dodal naknadno, zato na spodnjih grafih ni vključeno. Čisto na dnu sem dodal primer VDSI z dvigom stopa na podlagi odboja od MA50.










  
Še primer dviga stopa na osnovi odboja od MA50, ki sem ga dodal naknadno:


Ni komentarjev:

Objavite komentar