petek, 4. september 2020

Performance review

S tradanjem sem se začel ukvarjati davnega leta 2010. Letos torej praznujem deseto obletnico, odkar sem odprl brokerski account in začel gledati delniške grafe. In kar me tudi po desetih letih vedno fascinira je, kako trg vedno najde nove načine, da preseneti veliko večino udeležencev. Konec marca, ko je postalo jasno, da gre svet v pandemijo, je izgledalo kot, da bo konec sveta. Katastrofalni padci zaposlenosti, rekordni padci BDP praktično v vseh državah, odkar merijo statistiko, recesija, primerjave z veliko depresijo 1929... To so bile glavne kolumne. In, kar je veliko močnejši faktor kot kolumne - številke so DEJANSKO bile katastrofalne. In še danes so. Ni šlo samo za medijsko ustvarjanje panike, temveč se je svetovno gospodarsko resnično v nekaj mesecih skrčilo za 10 do 20%. Brezposelnost je dejansko poskočila na rekordne nivoje. In tudi tisti ljudje, ki so obdržali službe, so dejansko dobivali nižje plače zaradi čakanja ali skrajšanega delovnika. Skratka, gospodarsko stanje je napovedovalo recesijo, kakršne svet še ni videl. In, roko na srce, danes stanje ni praktično nič boljše, v marsičem celo slabše. Virus je še vedno tu, močnejši kot kadarkoli. Padci BDPja so ponekod celo večji od predvidenih. In še vedno je negativen trend zaposlovanja.

In kako na vse to odreagira ameriški delniški trg? No, z najbolj norim uptrendom, kar sem ga sam osebno videl v desetih letih svojega tradanja in novim all time highs:


Na sliko sem dodal samo dva komentarja. Prvi je nedvomno jasen, drugi pa je zgolj špekulacija. Poglejmo isto sliko še enkrat, tokrat na mesečnem grafu, od bear market bottoma 2009 naprej:


Da, tudi na mesečnem grafu je jasno razviden ne normalen odmik od vseh MAjev, ki nakazuje, da bi to lahko bil dolgoročni climax top. Pet zaporednih up mesecev z zelo velikimi rangi je nekaj, kar za časa celotnega bull marketa sploh še nismo videli.

Rad pa bi pokazal le še eno sliko, in to je obdobje konec 90', ko se je zgodil tech-bubble:


Obkrožen del slike je neverjetno podoben dogajanju letos - hiter crash in potem močan recovery v new highs. Vendar se je takrat izkazalo, da še zdaleč ni bil top, temveč je po nekaj mesecih konsolidacije trg ponudil še zadnji push, o katerem veterani še danes radi govorijo.

Kar dolgo sem rabil, da sem dojel, da nima nobenega smisla poskušati napovedovati, kam bodo šle delnice. Gospodarstvo, politika, naravne katastrofe, vojne... Ne da te stvari nimajo vpliva, zagotovo ga imajo. Vendar je trg delnic v osnovi narejen tako, da v najbolj kritičnih momentih - oprostite izrazu - "nategne" praktično vse. Priznam, med koronakrizo sem tudi sam zapaničaril. Opustil sem sistem, ki sem ga razvijal več kot eno leto, misleč, da ne bo nikoli več deloval. Naredil sem nekaj neumnih napak, spet sem poskušal tradati iz svojih lastnih predvidevanj, kaj se enostavno "mora" zgoditi. In za to sem plačal ceno. Izgubil sem profite, ki sem jih počasi gradil eno leto. In, kar me osebno veliko bolj boli - moral sem spet začeti znova, z minimalnim rizikom. To pomeni, da so minimalni tudi profiti. In namesto, da bi danes tradal z rizikom, ki bi omogočal normalno tradanje za nek dejanski denar, sem še vedno skoraj na paper tradingu. Skratka, ogromno izgubljenega časa, nekaj denarja in predvsem živcev.

Dva grafa. Performance v R od lani marca, ko sem začel s sistemom:


Dolarski PNL:


Ta dva grafata vizualno kažeta, kar sem prej govoril. R (v enotah rizika) krivulja mi je šla od aprila naprej ves čas lepo navzgor. To pomeni, da je sistem prinašal profit. Dolarska krivulja pa se je med tem časom komaj kam premaknila. To je posledica tega, da sem rizik zmanjšal na svoj minimum (petina tistega, kjer sem bil aprila). Če bi vztrajal pri sistemu, in lepo naprej tradal z enakim rizikom, bi bil danes že lepo nad vodo. Če...

Pri tradanju je pač tako, da takle "coulda, shouda, woulda" ne pelje nikamor. Posledice takšnega razmišljanja so "regret and revenge", torej obžalovanje in potem revenge trading, kjer poskušamo izgube pokriti z nekaj srečnimi tradi. Rezultat tega pa je skoraj vedno še večji polom.

Druga stvar, ki mislim oziroma upam, da sem jo zdaj res dokončno ozavestil je to, da je potrebno vztrajati pri svojem sistemu za vsako ceno. Upam, da sem letos aprila zadnjič naredil to napako in preklopil na nekaj drugega. To seveda ne pomeni, da bo sistem kar ves čas delal profit in da moramo zato vtrajati pri njem. Ravno to je point - NE BO! Noben sistem ne bo ves čas delal samo profita. Iz sistema izstopimo takrat, ko dela izgube. To je bil pri meni začetek aprila, ko sem nametal nekaj zaporednih failed tradov in (naivno) zaključil, da je mojega sistem konec forever. Problem je v tem, da vsakič, ko preklopimo na nekaj drugega, začnemo od začetka. Z nule, nič. Ves čas, delo, energija in denar, ki smo ga vložili v prejšnji sistem, je vržen stran.

Kaj zdaj, kaj sledi? Bomo videli ponovitev 1999 in še en nor push navzgor ali pa se bodo grožnje corona virusa dejansko materializirale in bomo doživeli največjo gospodarsko krizo v zgodovini? Kako bo na vse to odreagiral trg? In, kako tradati v takem okolju?

Seveda nimam odgovora na nobeno od teh vprašanj. Sam pri sebi pa sem odločen, da bo edini pravi fokus, ki ga bom imel, na mojem sistemu. Verjamem in pričakujem, da bodo spet takšna in drugačna presenečenja. Lahko bo moj R performance graf še naprej konsistentno plezal navzgor. Lahko pa se bo tudi obrnil in padel povsem dol. Lahko se bo izkazalo, da imam sistem z dolgoročno profitabilnostjo, možno pa tudi, da je bilo to zadnje obdobje posebno in da se bo s spremembo trga podrl tudi moj sistem. Lahko je bilo leto in pol dela zaman. Ne vem. Vse, kar si želim sam od sebe, je da še vsaj naslednjega pol leta, ko bo moralo priti do nekih sprememb, zadržim konsistenco pri tradanju, kot sem jo imel do sedaj. Da res tradam samo svoj sistem in ne nekaj drugega. V tem primeru bi morda že konec letošnjega leta moral dobiti vsaj delni odgovor na to, ali to, kar počnem ima dolgoročno prihodnost ali ne.

2 komentarja:

  1. sem te dodal še na twiterju, če boš še kaj objavljal.
    Ne trgujem delnic, ampak indexe (CFD). Delnice sem samo sprobal na demo, pa je vse preveeeeč volatilno. Sem pa sprobal tudi futurse, pa je tudi tisto preveč za moj riziko(tudi mikro pogodbe), tako da sem na CFDjih pristal.

    OdgovoriIzbriši