četrtek, 24. december 2020

Zaključek leta 2020

Celotna korona situacija se mi pozna tudi na tem, da nisem imel praktično nobenega časa za kakšen daljši post na blogu. Vsaj za zaključek leta pa bi rad, tako kot vsako leto, naredil nek pregled leta, da sam vidim, kje sem začel in kam sem prišel.

Ker vsako leto delam tak pregled, imam tudi privilegij pogledati leto nazaj. Moje takratno razmišljanje in plane. Tole je post, ki sem ga lani napisal za zaključek:

http://slotrade.blogspot.com/2020/01/lekcije-leta-2019.html

Za letošnji pregled mojega dela mislim, da je najpametneje, če ga naredim kar v luči lanskih rezultatov in ciljev, ki sem si jih takrat zadal.

Primerjava z 2019

Takole je izgledal moj R performance graf v letu 2019:


Taki so bili ključni kazalci, prav tako v R:

  • Število tradov: 127
  • Win rate: 26%
  • Rezultat v R: +1.9R
  • PL/trade: +0.02R

In tole moj cilj za 2020:

Moj glavni cilj za 2020 je torej jasen: splezati ven iz tega nivoja povprečnega breakeven traderja. Mislim, da sem lani naredil prve korake v pravo smer, letos pa moram predvsem pozorno opazovati, ali bodo rezultati res taki, kot si želim, in če ne, narediti ustrezne popravke. Kot sem tudi pojasnil, menim, da je pravo orodje za to čim večji statistični vzorec in dobre analize na njem.

Takole izgleda moj performance chart v R za leto 2020:

Tole so ključni kazalci in primerjava glede na lansko leto:

  • Število tradov: 142 (lani 127)
  • Win rate: 31% (lani 26%)
  • Avg win: +2.96R (lani +2.53R)
  • Avg loss: -0.97R (lani -0.87R)
  • Rezultat v R: +35.2R (lani +1.9R)
  • PL/trade: +0.25R (lani +0.02R)

Mogoče samo kratek komentar. Tisto, kar mene osebno najbolj zbode v oči, je povečanje povprečnega lossa glede na leto prej. Glede na to, da imam ves čas za enega osnovnih ciljev zmanjašanje povprečnega loserja, je to očitno nekaj, kar sem tekom leta spregledal, oziroma posvetil premalo pozornosti. Seveda pa ni vse samo črno belo. Glede na to, da so vsi ostali parametri boljši, je mogoče povečanje povprečnega loserja cena, ki sem jo moral plačati za dvig win rata in average winnerja.

Zdaj, rezultati so, kakršni so. Na prvi pogled je viden nek napredek v praktično vseh postavkah, vendar osebno menim, da še nisem na nivoju, da bi bilo sploh smiselno, da bi uspeh meril v številkah. Leto 2020 je bilo zame še vedno polno nekega eksperimentiranja, testiranja in ugotavljanja, kaj lahko deluje na dolgi rok in kaj ne. Kar nenazadnje dokaj jasno kaže tudi moj performančni graf, ki še nima prave konsistence. Dejansko sem v drawdownu že vse od avgusta. Raje bi nekaj povedal o tem, kaj mislim, da sem v preteklem letu naredil dobrega, pametnega, koristnega, in kaj nespametnega ali nekoristnega.

Plusi in minusi

Kot pozitivno lahko ocenim, da sem skoraj celo leto sledil svojemu cilju iz 2020 - pridno sem zbiral vzorce (tradov), študiral, kateri parametri imajo smisel in kateri ne, ter redno dodajal funkcije v svoj program za statistično analizo, da sem lahko hitreje prišel do rezultatov, ki so me zanimali. V isti sapi sicer lahko povem, da me je med pomladansko koronakrizo celotno dogajanje tako zmedlo, da sem poskušal povsem preklopiti na nek drug sistem, misleč, da to, kar počnem, nima nobenega smisla več, ker takrat pač nič od tega ni delovalo. Na srečo ni trajalo dolgo, da sem dojel, kakšno napako počnem, in sem se vrnil na stara pota. Ampak, bila je storjena škoda, tako v časovnem, mentalnem, kot finančnem smislu.

Kot drugo zelo pozitivno stvar lahko ocenim, da sem ves čas iskal nove in nove načine za profitabilnost. V praksi to pomeni dodajanje ali spreminjanje parametrov na setupih in statistično ocenjevanje njihove učinkovitosti. In tudi tukaj lahko takoj povem, da sem mogoče že ves čas delal napako, ki je postajala tako očitna, da nisem mogel več zatisniti oči pred njo. Namreč, nikoli nisem delal screenshotov. Vse podatke o testnih tradih sem vedno vodil le v Excelu, misleč, da bom tako bolj objektiven. Na koncu se je izkazalo, da screenshote potrebujem, če ne drugega zato, da lahko hitreje preletim celoten sample, če me recimo zanima nek nov parameter.

Drugi problem - subjektivnost. Dejstvo je, da je moj način izbire tradov subjektiven - na oko ocenim pattern in parametre na njem. Počasi se tudi na tem področju kaže velika pomanjkljivost, kajti moje oko enostavno ni ves čas isto. Dejstvo je, da seveda niti dva patterna nista popolnoma identična. Ampak opažam tudi nekakšen drift v svoji lastni percepciji. Trg nekaj časa ponuja patterne iz enega vzorca, ki se jih navadim in "zaobvladam". Potem pa se stanje nenadoma spremeni in teh patternov kot da jih ne bi bilo več, se pa začnejo pojavljati drugi vzorci, ki to lahko so ali pa tudi ne. In potem tako malo driftam v stilu sem ter tja.

Kakorkoli, nimam nekega resnega namena iti v povsem avtomatizirano tradanje, niti v povsem avtomatizirano selekcijo tradov. Ocenjujem, da je to projekt čisto svoje vrste, ki bi mi verjetno vzel 2-3 leta, da bi prišel na nek suveren nivo. Upam, da bom s povečevanjem vzorca, s še več iteracijami testov in nenazadnje z izkušnjami lahko prišel do tega, da se bo razjasnilo, kateri vzorci in kateri parametri na njih so res tisti, ki jim je smiselno dati pozornost.

Cilji za 2021

Kaj pa bi bili moji glavni cilji za 2021? Poleg tega, da povečujem statistični vzorec in še naprej redno testiram parametre, kar je osnova za vse, kar počnem, mi na pamet padejo naslednje stvari:

Konsistenca pri ocenjevanju

Kot sem prej omenil, opažam rahel style drift. Nekaj časa sem lahko zelo strog pri izbiri tradov, potem pa, ko recimo tradov zmanjka, postajam vse bolj ohlapen ali pa celo vidim trade tam, kjer jih ni. Temu področju bom neizogibno moral posvetiti več pozornosti, sicer mi nobena statistika ne bo nič pomagala.

Bolj jasno dorečeni parametri

Imam en povsem praktičen problem, ki se glasi takole:

  • V celotnem vzorcu imam 500 tradov
  • V vsakem posameznem parametru imam 70-100 tradov
  • V kombinacijah 2 parametrov imam 20-50 tradov
  • V kombinacijah 3 parametrov imam 5-10 tradov
Kar se tiče posameznih parametrov mislim, da je moj vzorec dovolj velik, da lahko naredim dokaj suverene zaključke. Ampak pri realnih tradih seveda nikoli ne gre samo za enega ali dva neodvisna parametra, ampak kombinacijo treh, štirih ali več parametrov. In statistični vzorec na nekaterih kombinacijah je enostavno premajhen za zaključke. In v teh primerih kaj storiti? Preskočiti trade? Izpustiti nekaj parametrov? Katere? Se delati, da niso pomembni? Stremim k temu, da se bo skozi 2021 slika o tem, katere kombinacije so v igri in katere ne, počasi kristalizirala, zgolj s povečevanjem testnega sampla.

Optimizacija sellinga in lossov

Bom kar direkten - moje analize so pokazale, da je najbolj optimalen target za prodajo "povprečnega" winnerja pri 4R, oziroma tam okoli nekje. In zato pač uporabljam 4R fiksen sell-all target na vseh tradih. Zelo verjetno to ni povsem optimalno. Čeprav so vsi testi, ki sem jih naredil, pokazali, da prav hudo bolj optimalnega sistema ni, zelo verjetno samo še nisem prišel na pravo idejo. Predvsem me muči, ker se vsake toliko pojavi trade, ki bi po kakšnih drugih kriterijih za prodajo naredil ranga 20R profita. Kaj bi ujeti takšnega winnerja tu in tam pomenilo za moj performance, si sploh ne znam predstavljati. Ampak zaenkrat še nisem nagruntal ničesar, s čimer  bi lahko polovil take winnerje in hkrati ostalih 4R winnerjev ne spremenil v losse tako, da je rezultat na koncu še slabši.

Druga in po mojem mnenju bolj pomembna stvar pa je loss handling. Spet, ker nisem našel nič bolj pametnega, sem nekaj časa enostavno držal stop na -1R. Potem sem le ugotovil, da je v nekaterih primerih smiselno (performančno statistično gledano) stop vsaj za malo dvigniti. Trenutno sem sredi testa še enega loss-prevention pravila, ki se kaže kot obetavno. Upoštevajoč dejstvo, da me pri vsakem tradu doleti slippage, in da je moj povprečni loss, kjer je stop na -1R, v resnici med -1.2R in -1.5R, bo treba priti do nekih pravil, da to številko zbijem. Idealno mislim, da bi bilo nekje okoli -0.8R. To bo verjetno eden mojih glavnih za prve mesece 2021, ker ocenjujem, da so ti več-kot-1R lossi trenutno moj glavni performance killer, ki me drži na platoju, iz katerega se kar ne premaknem.

Vnaprej pripravljen plan

Seveda so cilji samo cilji, in brez plana, kako bom prišel do njih, niso niti cilji, ampak sanjarjenje. Zato naj ponudim še nekaj konkretnih idej, kako bom te cilje udejanil.

Kar se tiče konsistence pri ocenjevanju mislim, da si bom moral na tedenski ravni pripraviti nekakšen plan - kakšne trade sem pripravljen vzeti ta teden, in mogoče tudi specifično, kakšnih ne. Dejstvo je, da je tudi za moj razmeroma lenoben način tradanja (premarket buy in sell stopi) vsak graf, ki mi pade v oči, nekakšna obljubljena dežela. Želja po profitih, vsak teden, vsak dan, je tako velika, da brez vsakih težav prekršim, oziroma bolje rečeno pozabim svoja lastna pravila. Takoj s 1.1.2021 bom začel delati na tem, da si vsak teden znova pripravim plan patternov in parametrov, ki se jih bom poskušal držati preko celega tedna.

Enako velja za cilj zmanjševanja lossov. Kar se tega tiče, so moja pravila razmeroma jasna, imam pa več praktičnih težav, ker moram stope dvigovati med market open, ko praviloma delnic ne gledam. V ta namen vse bolj uporabljam alerte, ki me opozorijo, ko cena pride do nekega nivoja, kjer potem lahko tudi preko telefona pogledam graf in dvignem stop, če je potrebno.

Za cilj optimizacije big winnerjev ta trenutek nimam pravih idej, jih bom pa moral dobiti. Tu resnično mislim, da izpuščam veliko R-jev. Za začetek bom verjetno šel čez tistih nekaj največjih winnerjev, da vidim, če lahko iz njih izluščim kakšno idejod, kako poskušati zadržati velike winnerje, brez da izpustim majhne.

Kar pa se tiče bolj jasno dorečenih parametrov, bom ta zadnji teden decembra poskušal maksimalno izkoristiti, da si razčistim vsaj glede nekaterih najbolj pogostih vzorcev, v kakšnih kombinacijah posameznih spremenljivk imajo pozitiven ali negativen performance.

Performančni plani

Kaj bi si osebno želel od konkretnega performanca za leto 2021? To je seveda nehvaležno ali že kar neproduktivno napovedovati. Vendar, da ne bo vse ostalo v zraku, bi si želel okoli 25.12.2021 v svojem Excelu videti nekakšne take številke:
  • Win rate: 35%
  • Avg win: +3.x R
  • Avg loss: -0.8x R
  • PL/trade: +0.5x R
Mislim, da bi glede na videno do sedaj moja realnost morala biti tu nekje. Če predpostavim, da bom ponovno naredil okrog 150 tradov, bi to zneslo cirka 75R neto realizacije.

Zdaj, kaj bi to pomenilo v konkretnih številkah? O nečem nisem še nič govoril, to je moj dolarski rizik (dolarska vrednost R). Če želim biti transparenten, moram povedati tudi, s kakšnim dolarskim rizikom operiram. 

Tekom leta 2020 sem rizik veliko spreminjal. Prvih nekaj mesecev, še pred koronakrizo, sem rizik imel že na 50$, ga potem po debaklu zmanjšal skoraj na nulo, na 5$. Ga potem počasi dvigoval, pa spet spuščal... Imel sem nekakšen plan upravljanja z rizikom, ampak gledano nazaj je bila to vse ena velika neumnost. Veliko bolje bi bilo, če bi celo leto delal z enim in istim rizikom, ki bi bil tako majhen, da bi se z njim počutil OK, hkrati pa tako velik, da bi moji tradi imeli nek emocinalen efekt. No, zadnje mesece 2020 sem preživel z rizikom 30$. Po dobrem trendu poleti sem ga fiksiral na to vrednost in se mentalno pripravil na to, da ga do konca leta zagotovo ne spreminjam, ne glede na rezultate. Vsekakor dobra odločitev. Vsaka trdna, ekonomična in smiselna odločitev v tradanju je dobra.

Moj cilj seveda ni celo življenje delati z rizikom 30$. Eden od ciljev bo preko 2021 povečevati rizik, seveda pa samo v primeru, če bo šel moj performance navzgor. Težko rečem, kaj pričakujem, vsekakor pa si ŽELIM, da bi uspel tekom leta 2021 R spraviti do 100$. Glede na pretekle izkušnje, je to mogoče kar malo preveč pogumno, ampak če bi se izkazalo, da sistem dobro deluje, ne vidim smisla, da ne bi rizika povečeval, kar se da hitro. Seveda, želje in plani so eno, kakšna bo realnost, pa bomo še videli. Osnova za vse bo trden statističen edge in moja sposobnost, da se ga držim.

Lepe praznike vsem in uspešno 2021.

5 komentarjev:

  1. Čestitke za 35,2R, lep rezultat. Moj nasvet, da ne izpustiš 20R winnerje, je da uporabiš trailing SL (supertrend ali pa pivot (slow, medium ali fast)). Z backtestom lahko ugotovimo kateri nam najbolj ustreza. Za iskanje kandidatov pa je najbolje da imamo nekaj pogojev in avtomatiziramo iskanje (objektivno in hitreje), nato pa sami naredimo fini izbor katero delnico bomo trgovali.

    OdgovoriIzbriši
  2. Ja, ves čas testiram cel kup različnih trailing načinov, z dodanimi breakeven in climax sell ruli... Ampak dejansko čist nobena kombinacija teh pravil ni premagala simple 4R target. Kar me v bistvu zelo preseneča, ker so mi praktično vsi pro traderji, s katerimi sem govoril na to temo, rekli, da moram najti način za maximimizing tistih 5% super-winnerjev. Bom še delal na tem, pa upam, da se pojavi kaj.

    Glede avtomatizacije iskanja se strinjam, to mi pobere kar precej časa. Ampak zaenkrat kar funkcionira in glavne težave imam na drugih področjih, kot rečeno konsistenca ter optimizacija lossov in winnerjev.

    OdgovoriIzbriši
  3. Jure kaj pomeni ta R ? gledam ta graf in ga primerjam s tvojo objavo septembra.. NetPL R s NetPL $.. .in ne razumem.

    Recimo da imaš 100 sredstev (celotnih) v trade vstopaš z recimo 10%.. a to je R ? 10% od celote ? .. in potem 2R pomeni da je bil trade 100% na upside ?

    Ne vem če je striktno kvatitativni način, ki ga mislim da uporabljaš pravilen.. oz smiselen na dolgi rok.. če ga uporabljaš na celotnem delniškem trgu. Ali ne bi bilo mogoče s sistemom trejdati samo par delnic, za katere je pattern relativno poznan.. npr T, INTC etc.. Skrbi me, da pri tvojem sistem skeniranja oportunitijev ignoriraš vpliv fundamentalsov ali sektor hype.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. "R" je ena enota rizika. Ena enota rizika je kvantitativno lahko karkoli, kar je možno, na primer:

      - procent rizika (npr. 5% od buy točke)
      - dolarski rizik (npr. 1.8$ od buy točke)
      - procentualni rizik od equity (npr. 1% od equity)
      - absoluten dolarski rizik (npr. 100$)

      Rezultat trada v "R" je enak ne glede na to, katero od zgornjih meril vzameš, in je rezultat (profit ali loss) v enotah rizika. To je v bistvu edino res merodajno merilo za performance sistema, ker je neodvisno od tega, kakšen dejansko je rizik na vsakem posameznem tradu in kako ga meriš. V praksi pa je "R" pač razlika med buy točko in stop lossom in rezultat trada v "R" je potem zabeležen v enotah te razlike:

      result(R) = (sellPoint($)-buyPoint($))/(buyPoint($)-stopLoss($))

      Na primer, recimo, da imam take številke:

      buyPoint = 100$
      stopLoss = 97$

      sellPoint1 = 115$
      result1 = (115-100)/(100-97) = +5R

      sellPoint2 = 98$
      result2 = (98-100)/(100-97) = -0.67R

      Če imaš za cilj zgraditi statistično verodostojen sistem, je "R" v bistvu edina prava stvar in se mu ne moreš izogniti. Sicer mislim, da večina traderjev na to ne gleda na tak način, ampak pravi statistiki, ki jim je cilj konsistenca, govorijo vse samo v R.

      Toliko o R. Kar se tiče tvojega drugega komentarja, imaš mogoče prav. Tudi sam sem razmišljal o tem, da bi se fokusiral samo na nek basket delnic ali celo samo na eno ali pa mogoče na nek Forex par. Ne bi rad govoril karkoli na pamet, ker dejansko ne vem, kako bi se obneslo. Dejstvo je, da sem dve leti vložil v ta sistem in bi ga rad pripeljal vsaj tako daleč, da bom lahko precej zagotovo rekel, kakšen dejansko ima performance. In ne, fundamentov in sector hypa ne gledam. Kar se fundamentov tiče, sem nekaj let zapravil s tem, pa nikoli našel praktično ničesar res predvidljivega. Sector hype pa mi je kar zanimiva opcija, ampak kot rečeno, ne bi rad sredi nečesa skočil na nekaj drugega, misleč, da bo tam kaj boljše. Imam pa to v mislih za prihodnost.

      Izbriši