Davki

Na tej strani so objavljene zadnje informacije, ki jih imam glede davkov. Davčni zakoni so cela znanost, zato bom tu navedel samo osnovni spisek informacij okoli davkov, ki so pomembni za traderje.

Delnice

Za traderje z delnicami so pomembni trije tipi transakcij, long tradi, short tradi in pa dividende. Vsak od teh je obdavčen na drug način:

  • Long tradi - aktualen zakon je Zdoh-2. Davek je progresiven od 25% do 15%, pri čemer se zmanjša na vsakih 5 let držanja pozicije. Za traderje je progresija nerelevantna, davek je torej 25%.
  • Short tradi - sodi med izvedene finančne instrumente, ki so pokriti z ZDDOIFI. Davek je 40% za trade zaključene v enem letu, od enega leta naprej pa je progresija od 27,5% do 10%.
  • Dividende - Zdoh-2. Davek je 27,5%, pri čemer se v ZDA plača 15% in v Sloveniji potem samo še 12,5%.
ZDA in Slovenija imata sporazum o izogibanju dvojnega obdavčevanja, zato se davek na trade plača samo v Sloveniji. Dividende, kot rečeno, so deloma obdavčene v ZDA in deloma v Sloveniji. ZDA del mi moj broker TD Ameritrade odvaja že pri samem plačilu dividende, kako je pri drugih brokerjih, pa ne vem. Preostali del nato prijavim DURSu.

Za uveljavljanje sporazuma o izogibanju dvojnega obdavčevanja je moj broker od mene zahteval pisno poslan izpolnjen obrazec W8BEN (pogooglaj), s katerim potrjujem slovensko državljanstvo. Kakšna je politika pri drugih brokerjih, ne vem. Če tega papirja broker od tebe ne zahteva, je pametno, da ga vprašaš, kako je s tem, da ne bi na koncu leta slučajno ugotovil, da ti je ameriška davčna kaj snela z računa (kot se je na primer zgodilo meni). Potem so lahko velike težave z vračanjem tega denarja.

Pravilo navidezne odsvojitve kapitala oziroma wash sale - to je del Zdoh-2 in neposredno vpliva na davek, ki ga plačamo. Pravilo govori, da morebitne izgube na tradu ne moremo uveljavljati za zmanjšanje davčne osnove, če v roku 30 dni pred ali za nakupom ali prodajo neke delnice, kupimo ali prodamo to isto delnico. Po domače povedano v roku enega meseca ne smemo dvakrat tradati iste delnice, sicer je morebitna izguba na enem ali obeh tradih obravnavana, kot da je ni bilo (ne zmanjša davčne osnove). Namen tega je preprečiti mahinacije z delnicami ob koncu leta, ko si traderji poskušajo čimbolj zmanjšati davčno osnovo v tekočem letu. Skratka, to pravilo je treba upoštevati. Ker je zadeva v resnici še precej bolj komplicirana, priporočam v branje pojasnilo DURSa. Link je spodaj.

Ker short tradi niso obdavčeni po Zdoh-2, pravilo navidezne odsvojitve kapitala za njih ne velja.

Samo v vednost - slovenska davčna nam gre zelo na roko s tem, da ne zahteva podatka o proviziji, ki smo jo plačali pri tradu, temveč nam enostavno šenka 1% vrednosti trada kot nadomestilo za plačano provizijo. Ta znesek je v praksi nekajkrat višji od dejansko plačane provizije, zato lahko pri recimo 100 tradih letno takole pridobimo zmanjšanje davčne osnove ranga nekaj jurjev, pri večjemu številu tradov pa sorazmerno več. Zelo, zelo dobra novica za day traderje!

Novost od 1.1.2020! Po novem se normirani stroški v višini 1% pri nakupu in prodaji priznajo samo v primeru profitabilnih tradov, pa še to samo v primeru, ko je realiziran profit večji od normiranih stroškov. Uradni zapis se glasi takole:

Normirani stroški, povezani s pridobitvijo in odsvojitvijo kapitala, se priznajo največ v višini, ki ne sme preseči nižjega od:

1.     seštevka 1% od nabavne vrednosti kapitala in 1% od vrednosti kapitala ob odsvojitvi, ali
2.     pozitivne razlike med vrednostjo kapitala ob odsvojitvi in vrednostjo kapitala ob pridobitvi.

Za IFIje velja podobno pravilo za olajšavo z dodanim faktorjem za vzvod:

Normirani stroški, povezani s pridobitvijo in odsvojitvijo izvedenega finančnega instrumenta, se priznajo največ v višini, ki ne sme preseči nižjega od:

1.      seštevka 1% od plačane vrednosti izvedenega finančnega instrumenta ob pridobitvi in 1% od izplačane vrednosti izvedenega finančnega instrumenta ob odsvojitvi oziroma v primeru trgovanja z vzvodom kot seštevek 0,25% od plačane vrednosti izvedenega finančnega instrumenta ob pridobitvi in 0,25% od izplačane vrednosti izvedenega finančnega instrumenta ob odsvojitvi, ali
2.      pozitivne razlike med vrednostjo izvedenega finančnega instrumenta ob odsvojitvi in vrednostjo izvedenega finančnega instrumenta ob pridobitvi.

Vse trade je treba prijaviti DURSu, in sicer do konca februarja za preteklo leto. Še lani je bilo treba dividende prijavljati na vsake tri mesece, letos pa le enkrat konec leta na enak način kot kapitalske dobičke (glej link spodaj) .

Za prijavo davčne napovedi sam uporabljam aplikacijo eDavki. Tam je treba odpreti ustrezen obrazec (Doh-KDVP za trade in  Doh-DIV za dividende), ter vnesti vse podatke (v EUR) in potem vse skupaj oddati. Podatke je možno vnesti ročno ali pa v obliki XML datoteke (glej link spodaj). Podatki morajo biti preračunani v EUR preko tečajnice na dan posla. Ker je pri 100 ali več tradih letno to lahko precej zamuden in napakam podvržen postopek, priporočam, da si skozi leto vse trade sproti preračunamo v EUR preko tečaja ECB in shranjujemo v Excel, ter nato konec leta samo skopiramo podatke v eDavke.

Na strani orodja ponujam program za pretvorbo tradov v datoteko XML, ki jo lahko uvozimo.

Forex in ostalo

Drugih trgovalnih instrumentov razen delnic sam nisem nikoli tradal, zato ne poznam davčnih specifik. Kar je spodaj, je zajeto iz tega posta, kjer so informacije, ki so mi jih dali drugi:

Sam se s Forexom ne ukvarjam, zato stvari ne poznam. Mi je pa nekdo, ki to področje bolje pozna na mail poslal naslednja pojasnila glede obdavčevanja Forexa:

Spot (posli promptnega valutnega trgovanja) je neobdavčen (to jih večina trguje), to je kot bi šel v menjalnico in menjal denar. Terminske pogodbe na valute pa so obdavčene (40%), ampak so tam kapitalske zahteve za odprtje višje kot jih večina ima na razpolago (kritje).

Pri forexu obstajajo tudi brokerji ki ponujajo CFD-je na valute in to potem je obdavčeno, tako da se naj vsak pozanima kaj dejansko trguje.

Dodatek (oktober 2016):

Kot rečeno, s Forexom se sam ne ukvarjam, zato ne poznam detajlov glede davka. Priporočam, da se te informacije poišče na drugih straneh. Recimo, sam sem našel tole:

http://www.forex-trgovanje.si/fajn/davek-na-forex/

Ter pravilen link iz zgornjega članka:

http://www.fu.gov.si/fileadmin/Internet/Davki_in_druge_dajatve/Podrocja/Davek_od_dobicka_od_odsvojitve_izvedenih_financnih_instrumentov/Opis/Obdavcitev_dobicka_od_odsvojitve_izvedenih_financnih_instrumentov.pdf  

Linki

Update februar 2020:

V zadnjem času so se skoraj vsi stari linki na davčne dokumente spremenili. Novi pagi so veliko bolje organizirani, zato ni več potrebno, da dajem link na vsak dokument posebej.

Davek na kapitalski dobiček, Zdoh-2, pravilo navidezne odsvojitve
Izvedeni finančni instrumenti, ZDDOIFI
Mednarodni sporazumi o dvojnem obdavčevanju
eDavki
Tečajnica ECB
Novost o obdobju poročanja dividend
Uvoz podatkov v eDavke prek XML 

Posti na temo davkov:

205 komentarjev:

  1. Zdravo! Imam nekaj vprašanj na katera ne najdem odgovora, zato bi bil zelo hvaležen če lahko odgovoris.
    1. Ali je potrebno pri vnašanju podatkov vnesti dejanske nakupne in prodajne cene ter potem nato DURS doda še normirane stroške ali pa moramo že sami všteti normirane stroske v nakupne in prodajne cene? Predvidevam da prva opcija.
    2.Ali je možno pobotati tudi dividende in trade? Primer: Imamo izgubo pri tradih in nekaj plusa iz dividend. Ali se to lahko pobota, ali gre za dve ločeni zadevi. Vem da se pobotajo zadeve znotraj tradov, medtem ko med tradi in dividendami pa ne najdem nikjer nič zapisanega.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. 1. Prva opcija. Pri informativnem ali dejanskem izračunu se potem vidi, da so se sami dodali še normirani stroški.

      2. Mislim, da ne, ampak ne bom 100% trdil. Nikjer nisem ničesar zasledil o tem.

      Izbriši
    2. samo v vednost iz fursovega dokumenta NAVODILO ZA IZPOLNJEVANJE OBRAZCA NAPOVEDI ZA ODMERO DOHODNINE OD DOBIČKA OD ODSVOJITVE VREDNOSTNIH PAPIRJEV IN DRUGIH DELEŽEV TER INVESTICIJSKIH KUPONOV:
      "V stolpec 4 se vpiše nabavna vrednost ob pridobitvi (za enoto), pridobljena v posameznem poslu, razvidna v prodajni ali drugi pogodbi oziroma jo zavezanec dokazuje z ustreznimi dokazili brez povečanja za normirane stroške v višini 1 %"

      Izbriši
    3. pa še link:
      http://www.fu.gov.si/fileadmin/Internet/Davki_in_druge_dajatve/Podrocja/Dohodnina/Dohodek_iz_kapitala/Obrazci/Navodilo_Napoved_za_odmero_dohodnine_od_dobicka_od_odsvojitve_vrednostnih_papirjev_in_drugih_delezev_ter_investicijskih_kuponov.pdf

      Izbriši
  2. Hvala za odgovor.
    Bi pa imel še eno vprašanje. Pri trade reportu ki mi ga nudi broker. Imam navedeno t.price (transaction price) in c.price(closing price. Za davke moram uporabiti t. price? Čemu je zraven omenjen c. price? Temu da vidim pri kateri ceni se je tisti dan zaključilo trgovanje ali še čemu drugemu?
    Kot drugo pa me zanima ker sem trgoval v dolarjih pri davkih pa je potrebno cene navesti v evrih naslednje. Broker mi omogoča da spremenim base currency v EUR in imam posledično trading report že v evrih.Se lahko zanašam na njihov tečaj ali je bolje vse cene lastnoročno pretvoriti v evre po tečaju banke slovenije. Človek bi sicer pričakoval enake rezultate,vendar verjetno lahko pride do minimalnih odstopanj.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. 1. A closing price je daily closa? Ne vem, zakaj to dajejo zraven, za ceno seveda uporabiš ceno, pri kateri se je izvršil posel.

      2. Po Zdoh-2 moraš uporabiti tečaj Banke Slovenije, ne vem pa, po kateri tečajnici to izračuna broker. Dvomim, da je to enak tečaj, najbolje pa, da preveriš.

      Izbriši
  3. Mene zanima nekaj, glede navidezne odsvojitve kapitala piše rok 30 dni. Torej če razumem nekdo ima 500€ na računu in kupi 2.2.2017 pozicijo podjetja AAA in jo proda 2.3.2017 z 200€ dobička (stanje 700€), potem pa naslednji nakup 2.4.2017 naredi isto za podjetje AAA in proda pozicije 2.5.2017 z 300€ izgube (stanje 200€), je tako skupaj izgubil 300€ sredstev ... (ni izgubil 100€ razliko, ampak dejansko 300€) saj je novo stanje 200€ na računu. Oni v tem pravilu gledajo le dobiček 200€ in plačaš davek na dobiček? Kako je lahko to dobiček, če si dejansko na izgubi ...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Če so datumi, ki si jih navedel, ne-US, torej najprej dan in nato mesec, potem se izguba 2.5.2017 v celoti prizna, ker v roku 30 dni pred tem datumom nisi pridobil nobenega "istovrstnega kapitala". Edini nakup v tem roku je bil 2.4.2017, ki pa je vezan na to prodajo.

      Če pa so to US datumi, in si torej vse trade naredil v štirih zaporednih dneh februarja, pa se izguba ne prizna.

      V resnici zadeva ni tako komplicirana, kot izgleda. Gledati moraš samo to, ali si v roku 30 dni pred in po neki prodaji opravil še kakšen DODATEN nakup delnice. Ta dodaten nakup je v tem drugem US primeru torej 2.2.2017.

      Izbriši
  4. JureTrader imel bi še eno vprašanje pri izpolnjevanju davčne napovedi:
    Letos sem prodal dva sklada, ki spadata pod KD Skladi, ki so družba za upravljanje s premoženjem. Sedaj pa me zanima, kateri popisni list je treba izbrati v tem primeru. Ali je pravi PLVP - Popisni list vrednostnega papirja oziroma investicijskega kupona ali je PLVPGB - Popisni list vrednostnega papirja oziroma investicijskega kupona, ki je v gospodarjenju pri BPD na podlagi pogodbe o gospodarjenju. Ali se KD skladi kot družba za upravljanje s premoženjem uvršča pod BPD ali ne? Hvala že v naprej za odgovor.

    OdgovoriIzbriši
  5. To pa žal ne vem, ampak predvideval bi, da tisti drugi. Verjetno se lahko pozanimaš pri KD in če kaj izveš, prosim sporoči. Hvala, lp

    OdgovoriIzbriši
  6. Samo za info: Po registraciji v edavke sem imel že predpizpolnjene podatke za sklade, kjer je bil izbran PLVP - Popisni list vrednostnega papirja oziroma investicijskega kupona, tako da bom kar pustil tako kot je.

    OdgovoriIzbriši
  7. Pozdravljen,

    najprej pohvala za spletno stran in informacije, ki jih tukaj nudiš.

    Imam eno vprašanje in sicer ali se dobiček narejen na trgovanju z izvedenimi instrumenti(recimo CFD na delnice ali ETF-je) pobota z izgubo narejeno na trgovanju z delnicami ali ETF-ji in obratno?

    Hvala in uspešno trgovanje.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Žal ne vem, ampak rekel bi, da ne. Mislim, da se med sabo pobota samo tisto, kar je v okviru istega popisnega lista (Doh-KDVP ali Doh-IFI v tem primeru). Gre tudi za povsem druga zakonika (ZDOH-2 in ZDDOIFI), v katerih mislim, da nič ne piše o tem. Če pa karkoli izveš o tem, pa prosim sporoči. Hvala

      Izbriši
  8. Živijo, najprej vse pohvale za lepo spisane info glede davkov. Si mi odgovoril na kar nekaj vprašanj in mi s tem prihranil ogromno časa :)
    Zanima me, če ti ob izpolnitvi davčne napovedi prek e-davkov nato priložiš še kaj zraven in kaj? Statement report za preteklo leto?
    Hvala in lp,
    Patrik

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jaz priložim letni statement pdf, ki ga dobim od brokerja in do zdaj nisem imel problemov.

      Izbriši
  9. Avtor je odstranil ta komentar.

    OdgovoriIzbriši
  10. Živjo.
    Mene zanima, če si moral prijaviti Dursu opravljanje dejavnosti (torej, da si fizična oseba z opravljanjem dejavnosti), saj si day trader in izvajaš kontinuirano dejavnost (nedavno je durs nekaj podobnega izjavil za obdavčitev kriptovalut, ki sicer niso obdavčljivi, razen če to izvajaš dovolj pogosto).
    Mene zanima predvsem forex, ki je fizičnim osebam neobdavčen. Skrbi me, da bom moral trejdanje prijaviti kot dejavnost.
    Kaj meniš? Si imel kdaj probleme z dursom?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nekaj sem bral o tem, ampak mi po pravici povedano ni bilo jasno, pod kakšnimi pogoji bi moral prijaviti tradanje kot dejavnost. Jaz nimam nič prijavljeno (prijavim seveda davčno napoved), nisem imel nobenih problemov, in ne poznam nikogar, ki bi imel, ne na delnicah, forexu ali kriptotih. Če karkoli izveš v zvezi, s tem prosim sporoči.

      Izbriši
  11. JureTrader,

    sem poslal e-mail na financno upravo in cakam, a pomojem mnenju si ti na varnem, saj tako ali tako plačuješ (pre)visok davek na delnice. Za forex pa verjetno država hoče del pogače, čeprav ni obdavčeno. Problem bi bil, če imaš neko povprečno plačo in se voziš z lambo-tom ali ferarijem, ali pa če res narediš 100 trejdov na dan in se ti dejansko pozna velik priliv na trr.

    glede tega sem preiskal že vse a našel nisem nič uporabnega. če davčno to res preveri je odvisno od primera do primera. v vsakem primeru pa moraš imet izpiske trejdov, da pojasniš izvor premozenja, drugače je davek 70%.

    ko bom jaz s forexom začel (zdaj sem še na demo računu) bom prijavil popoldanski normiran sp in je to to.

    OdgovoriIzbriši
  12. Zdravo. Kaj meniš, če odprem popoldanski SP oz. dopolnilno dejavnost in se deklariram za normiranca. Kot sem razumel kolega če naredim 10000€ profita dobim 80% stroškov priznanih. se pravi plačam baje 20% davka na 2000€ poleg tega pa seveda še 60€ na mesec za prispevke? Maximalen dohodek 50k€

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nič ne vem, o tem, da bi lahko tradanje nekako prijavil kot dejavnost popoldanskega sp in da si pol obdavčen na enak način. Če maš še kakšen info, se priporočam.

      Izbriši
  13. Pozdravljeni, tudi z moje strani pohvale in zahvale za vse informacije tu.

    Imam vprašanje v zvezi z oddajo napovedi dividend Doh-Div in sicer:
    Uveljavljam oprostitev po mednarodni pogodbi (odstavek, člen)
    Kje lahko najdem odstavek in člen oz. mednarodno pogodbo... nikakor mi ne uspe najti (za US,GB,CH,...)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ja, v zadnjem letu so mi spodmaknili čisto vse linke. Mislim, da je to to:

      https://www.fu.gov.si/davki_in_druge_dajatve/podrocja/mednarodno_obdavcenje/#c78

      Seznam veljavnih mednarodnih pogodb o izogibanju dvojnega obdavčevanja dohodka in premoženja

      Izbriši
  14. Omenil si td ameritrade, zanima me kako si se registriral in kako poteka izplacevanje saj ne smejo poslovati s dezavami EU?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Račun sem odprl že leta nazaj, ko ni bilo problemov s tem. Ja, vem, da je dostop večinoma zaprt za skoraj cel svet, razen US, ampak obstoječe račune so očitno obdržali. Kako je z izplačevanjem, pa ne vem, nisem še ničesar izplačeval. Tudi ne vem, kaj točno naj bi pomenilo, da ne smejo poslovati z državami EU, oziroma od kje ti ta informacija?

      Izbriši
  15. Mene pa zanima v zvezi z oddajo napovedi dividend Doh-Div in sicer:
    Ali je potrebno pri oprostitvi po MP vnesti tudi odstavek in točke ali je dovolj samo člen MP ?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jaz sem vnesel samo člen, pa je bilo očitno OK. Na primer za ZDA:
      MP, št. 10/01

      Izbriši
  16. Hvala Jure, ravnokar pripravljam podatke za DURS in bom tako vnesel. Je pa res, da pri podjetjih iz ZDA imaš res lepo naveden vse podatke v obrazcu 10-K, dočim pa moraš prav veliko truda vložiti npr. pri EU (BP, BTI UL RDS), da pridobiš podatek kot je davčna ali ID firme, katero zahteva napoved pri davku.LP

    OdgovoriIzbriši
  17. Avtor je odstranil ta komentar.

    OdgovoriIzbriši
  18. pozdravljen,
    glede na to, da 29.2.2020 letos zapade na soboto....a to pomeni, da je potrebno napoved oddati do petka (28.2.2020) ali do ponedeljka (2.3.2020)?

    pohvale za spletno stran

    hvala, lp

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne vem. Nikjer nisem nič zasledil o tem, ali imajo kaj veze delovniki, saj e-davki itak delajo tudi čez vikend. Jaz sem sicer vedno oddal pravočasno, sem pa slišal od drugih, da ni taka kriza tudi, če malo zamudiš.

      Izbriši
  19. Pozdravljeni,

    zanima me če trguješ CFD-je dnevno (1/2 poziciji na dan), pri tem imam v mislih kovine (Gold) in indexe (SP500), koliko davka moraš plačati? Nisem čisto dobro razumel njihovih navodil 40%, 27.5% ali kot omenjeno na vrhu pri tem članku, če si daytrader se ti davčna osnova manjša. Npr. koliko bi moral plačati davčni, če slučajno kdaj naredim profit iz teh zadev pa da sem daytrader, mi lahko nekdo pojasni prosim, ki se malo bolje spozna na te zadeve?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. CFDji so izvedeni finančni instrumenti, davek po ZDDOIFI je 40% za trade, ki trajajo manj kot eno leto (14. člen ZDDOIFI).
      Nimaš pravila navidezne odsvojitve, kar pomeni, da lahko tradaš ves čas en in isti instrument in uveljavljaš vse izgube, ki jih imaš s tradi.
      Za vsak trade imaš tudi olajšavo, ki je max 2% vrednosti posla, za detajle glej 11. člen ZDDOIFI.
      Lp

      Izbriši
  20. Pozdravljeni,

    Zanima me ali se short tradi v bistvu pri napovedi odmere dohodnine od dobička od odsvojitve vrednostnih papirjev in drugih deležev ter investicijskih kuponov vpisujejo v POPISNI LIST VREDNOSTNEGA PAPIRJA ZA POSLE NA KRATKO? A niso short trade v bistvu CFDji oz. izvedeni finančni instrumenti in bi se mogli vpisovati pod prijavo IFI?

    Lp

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Short trade je pač short trade, nad katerimkoli instrumentom že. Shortaš lahko skoraj karkoli, delnice, CFDje... In short na delnici ni enako kot short na CFDju.
      Short na delnici je IFI in ja, je zanimivo vprašanje, zakaj se prijavlja pod DOH-KDVP, ker bi po načinu obdavčenja bolj sodil pod D-IFI. Po drugi strani gre pa za posel nad lastniškim vrednostnim papirjem, kar pokriva KDVP. Ne vem, kaj je bolj prav, ampak tako je:)

      Izbriši
  21. Če sem prev razumel to pomeni, da v primeru delnic tudi če je short trade po definiciji CFD, se prijavlja dobiček po DOH-KDVP? Pri short trade delnic v bistvu prodajaš delnico, ki jo nimaš in če pade vrednost imaš dobiček na razliki v ceni in to je po definiciji CFD. Kako je recimo pri trgovanju s delnicam na vzvod?
    Predvidevam, da je pri trgovanju s surovinam dejansko trgovanje s CFDji kar so IFI in se prijavljajo kot dobiček po D-IFI?

    Hvala za odgovor in lep pozdrav

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nisem ravno ekspert ne za shortanje, ne za CFDje, ampak tega stavka ne razumem: "..v primeru delnic tudi če je short trade po definiciji CFD.." Short trade NI po definiciji CFD. CFD je trgovalni instrument, kjer lahko igraš na long ali short, enako kot pri delnicah. Ampak, po mojem vedenju, gre za povsem drug produkt, ki se tudi trguje in knjiži povsem drugače - z veliko večjim vzvodom, ne trguje se dejansko delnica, zato ni zadaj nobenega lastništva. Na primer, marsikatere delnice sploh ne moreš shortati, ker si jih ne moreš izposoditi. CFD pa lahko vedno shortaš, ker je to zgolj pogodba, vezana na ceno nečesa drugega (delnice, indeksa, itd).

      Tako tudi tole ni res: "Pri short trade delnic v bistvu prodajaš delnico, ki jo nimaš.." Za shortanje vsekakor moraš imeti delnico, temu se pač reče borrow, izposodiš si jo, da jo lahko prodaš. In tu zadaj so dejanska lastništva, za kar naj bi pač skrbel broker. Če ti izposoje ne morejo zagotoviti, ti short kratkomalo zavrnejo.

      "če pade vrednost imaš dobiček na razliki v ceni in to je po definiciji CFD" - po tej definiciji bi bil CFD vse, tudi long tradi na kateremkoli instrumentu, ker imaš pač dobiček/izgubo na razliki v ceni:)

      Torej da, shortanje delnic se prijavlja na DOH-KDVP, posli na kratko.

      "Kako je recimo pri trgovanju s delnicam na vzvod?" - nič posebnega, pri delnicah se temu običajno reče margin. Broker ti pač nekaj doda zraven, za day trade je to lahko do 4x, za daljše trade pa 2x. Nekateri off-shore brokerji pa dajo še precej več. To se seveda plača, z obrestmi.

      "Predvidevam, da je pri trgovanju s surovinam dejansko trgovanje s CFDji kar so IFI in se prijavljajo kot dobiček po D-IFI?" - CFD, futures, ETF... Surovino lahko trguješ na različne načine. Na to se čisto nič ne spoznam, mislim pa, da večina commodity traderjev uporablja futurse. Kar so po naše terminske pogodbe, sodijo pod IFI.

      Ne me pa čisto vse vzeti za besedo, ker sam ne trgujem ničesar, razen delnic, pa še to samo na long.

      Izbriši
  22. Najprej hvala avtorju za vzdrževanje te spletne strani!

    Nisem prepričan, če pravilno razumem obdavčitev "accumulating" ETFjev - skladi, ki reinvestirajo dividende namesto izplačevanja dividend. Tipičen primer je iShares Cores S&P500 UCITS. ETF povečuje svojo vrednost z dividendami, torej ne izplača dividend in prav tako se lastniku delnic zaradi reinvestiranja dividend ne poveča število delnic ETFja, pač pa se vrednost (NAV - net asset value) poveča. Ali to pomeni, da od teh "dividend" ne rabimo plačati davka v letu, ko jih prejmemo, pač pa šele ko prodamo delnice ETFja (in lahko s tem privarčujemo na davku, ko mine več kot 5 let od določene dividende)?

    V bistvu je pri teh skladih težko sploh ločiti, kateri delež vrednosti ja nastal iz reinvestiranih dividend, če bi to moral kdaj dokazovati davčni. Najboljše bi seveda bilo, da se tak ETF za FURS šteje kot ETF brez dividend in se njegova rast vrednosti obravnava kot rast kapitala in na celotno vrednost velja "popust" po 5, 10, 15 letih.

    Hvala vnaprej za kakšnokoli pomoč, nameravam pa to vprašanje poslati tudi na FURS.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hm, te fore pa ne poznam. Ne bi rad preveč ugibal, kako se to obdavči, zato prosim, če res sporočiš, če dobiš kakšen odgovor od FURSa. Hvala, lp.

      Izbriši
    2. Pozdravljeni, DenP,
      ste morda od FURS-a dobili odgovor? Mene namreč zanima enako. Vnaprej hvala, lp

      Izbriši
  23. Pozdravljen,

    zanima me trenutno stanje glede davka pri dnevnem trgovanju? Ali 27,5% na dobicek, ki si ga izplacas drzi? Govorim pa za Ameriske delnice.

    Hvala in lp.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Da, davčna stopnja je 27,5%, minus olajšave (glej zgoraj). Nima pa veze, a si kaj izplačaš ali ne (na TRR).

      Izbriši
  24. A ze kdo ve kako je s forex davki ce so ali jih ni? Zanimajo me valutna trgovanja in sam se stejem kot "daytrader" in je trade zakljucen prej kot v 24h oz zelo redko do 48h. V starih linki je bilo vse lepo obrazlozenp da spot trgovanje do nekaj dni ni obdavceno zdaj pa je to kar na 1x vse isto delnice, spot itd...?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. https://www.fu.gov.si/davki_in_druge_dajatve/podrocja/davek_od_dobicka_od_odsvojitve_izvedenih_financnih_instrumentov/

      Tale brošura je po mojem najboljši source:

      https://www.fu.gov.si/fileadmin/Internet/Davki_in_druge_dajatve/Podrocja/Davek_od_dobicka_od_odsvojitve_izvedenih_financnih_instrumentov/Opis/Obdavcitev_dobicka_od_odsvojitve_izvedenih_financnih_instrumentov.docx

      Dobiček, dosežen s posli promtnega (spot) valutnega trgovanja, ki jih sklepa fizična oseba, ki ne opravlja dejavnosti, ni predmet obdavčitve po ZDDOIFI, niti ni predmet obdavčitve po poglavju III. 6. 3 (Dobiček iz kapitala) Zakona o dohodnini - ZDoh-2.

      Izbriši
  25. Super hvala. Kako pa je kaj z dokazili? Jim posljes zgodovino od mt4 terminala?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne vem, po mojem ne, kam bi jim pa to poslal, na mail? Davčno napoved prijaviš prek obrazcev na prihodkih, ki so lahko predmet obdavčitve, in če teh nimaš, kaj bi prijavil? Ne vem, samo sklepam.

      Izbriši
  26. Podravljen,

    Še z moje strani lepa hvala za vse podatke!

    Torej, če sem prav razumel, se pri long tradih (ki se jih holda 1-5 let) upošteva davek 27,5%, pri day tradih (ki je jih holda do manj kot 1 leta) pa se upošteva davek 40% ?
    Morda še kak poznan razlog, zakaj takšna razlika v davku?

    Hvala!
    Luka

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Glede na to, kaj si napisal, se mi zdi, da mešaš instrumente oziroma zakonike_

      Torej, če sem prav razumel, se pri long tradih (ki se jih holda 1-5 let) upošteva davek 27,5% - da, to velja za stvari, ki so obdavčene po Zdoh-2, recimo long pozicija na delnicah.

      pri day tradih (ki je jih holda do manj kot 1 leta) pa se upošteva davek 40% - to velja za IFI-je (ZDDOIFI), na primer short trade na delnicah ali CFD/futures/opcije. Nima veze, a je day trade ali ne-day trade.

      Izbriši
  27. Zdravo.

    Eno vprašanje - recimo, da se odločam začeti trgovati z delnicami (swing trading - cca 7-10 dni med nakupom in prodajo), začnem z 1X kapitala in mi do konca leta uspe priti na 1,3X, torej 30% donos. Ali na teh 30% donosa v vsakem primeru plačam davek v višini 40%, ne glede na to, da bo verjetno v vsakem trenutku večina kapitala dejansko v delnicah in ne v denarju?

    Hvala za odgovor in lep pozdrav,

    Žiga

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Načeloma ja, davčna osnova se izračuna iz TRADOV, zaključenih, se pravi transakcij, ki si jih opravil. Nima nobene veze, kje je trenutno ta denar - na trgovalnem računu, v delnicah ali na bančnem računu.

      Ampak v praksi imaš pri nakupu in prodaji 1% olajšavo, kar bo na koncu pri manjših profitih (swing trading) precej zmanjšalo davčno osnovo. Davek 40% je na shorte, za long 27,5%. LP

      Izbriši
  28. Super, hvala za hiter in izčrpen odgovor ter veliko uspeha še naprej!

    Lp
    Žiga

    OdgovoriIzbriši
  29. Pozdravljen,

    Lepo vse napisano, vendar imam še par nerazjasnjenih vprašanj glede davkov.

    1. Recimo, da neki shortam neki igram long. Tisti trejdi/profiti, ki so se naredili pri shortanju se posebi obdavči po 40%, ostalo pa po 27,5%?

    2. Primer, v enem dnevu sem pri eni delnici naredil 100$ minusa, pri drugi 300$ plusa, vse je bilo odprto in zaprto v 1 dnevu. Ali se bo davek računal na dejansko mojih 200$ plusa ali se tista izguba "spregleda" in se dejansko računa davek na teh 300$?

    3. Ali je pri nas dovoljeno oz. kako drugače obdavčeno, če neko delnico trejdam po večkrat na dan?

    Hvala za odgovor!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. 1. Da. Za short trade se itak odda drug obrazec za davek, tako da so short in long tradi čisto ločeni.

      2. Davčna osnova v tem primeru je 200$. Ampak, to se ne gleda po dnevih, ampak kumulativno preko celega leta. Enostavno vse izgube odšteješ od vseh profitov in to je davčna osnova.

      3. Nič ni drugače, edina posebnost je, da v tem primeru ne velja pravilo navidezne odsvojitve.

      Izbriši
  30. Najlepša hvala za odgovor. Slišal sem neke nelogične primere, ko npr. day tradeas eno delnico večkrat v dnevu in če zapreš kakšen trade z minusom prej kot v enem mesecu, se ti ne šteje ta minus pod končni obračun za davek?.. pač podobno kot sem napisal za 2. Primer..Hvala in vso srečo, če še trejdaš!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. To je pravilo navidezne odsvojitve. Če isto delnico tradaš long večkrat v roku 30 dni, potem ne moreš prijaviti izgub znotraj tega roka. Glej zgoraj v postu ali:

      https://www.fu.gov.si/davki_in_druge_dajatve/podrocja/dohodnina/dohodnina_dohodek_iz_kapitala/

      Nisem čisto 100%, ampak mislim, da za več tradov znotraj istega dne to ne velja. Torej, lahko day tradaš eno delnico, isti dan, kolikor hočeš, pa se bodo izgube priznale. Če pa jo recimo naslednji dan spet, se ne bodo. Lahko pa, da so vmes tudi kaj spremenili, ampak nazadnje, ko so mi delali izračun, so se izgube znotraj istega dneva priznale.

      Izbriši
    2. Si moram še malo bolj prebrati o tem pravilu.. Se pravi, če bi imel strategijo, da bi cel mesec trgoval npr. samo na eni delnici (več transakcij not in ven -long/short) se ne izplača razen v primeru, če bi bila izguba minimalna in ne bi vplivala preveč na končni profit.

      Izbriši
  31. Samo,da ponovim, če sem prav razumel ne glede na to ali kupiš ali shortas, če pozicijo zapreš v manj, kot enem letu si obdavčen z 40%? Ali se tudi sam ukvarjaš z tradi, ki jih zaključiš v manj, kot enem dnevu in če, koliko je na koncu približno davek po olajšavah, ker 40 je v primerjavi z drugimi državami pri day tradingu veliko. Hvala

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Long: 27,5%
      Short: 40%

      Davek po olajšavah je najbolj odvisen od velikosti profitov in izgub. Dva hipotetična primera:

      1. 50% win rate; avg win = 4%; avg loss = 2%

      Povprečen gross profit per trade je v tem primeru 0,5*4% - 0,5*2% = +1%. Z upoštevanim 1% odbitkom pri vsakem tradu, pa je tako: (0,5*(4%-1%) - 0,5*(2%+1%)) = 0%.

      To torej pomeni, da s tako statistiko ne boš plačal nič davka. Vsaj v teoriji seveda, če so vsi tradi povsem enaki, kar nikoli ne bo res, ampak za občutek.

      2. 50% win rate; avg win = 10%; avg loss = 5%

      Tukaj sem povečal povprečni win in loss in pride gross profit per trade +2,5%, po olajšavi pa +1,5%. Torej, z istim razmerjem med win/loss imaš pozitivno davčno osnovo, ker olajšava pač predstavlja manjši del tvojih profitov in izgub.

      Na kratko, s stališča olajšave se ti splača imeti čim manjše profite. V praksi to neizogibno pomeni čim večji position size in čim manjši profit in seveda čim večja frekvenca tradov.

      Lp

      Izbriši
  32. mene zanima long pozicija.
    naprimer kupim 1000 delnic po 20 €. torej 20000€. to pozicijo bom držal 3 leta.
    torej že prvo leto, ko kupim delnice morm na edavkih to prijavit?
    ker imam konec leta pozicijo še odprto, recmo z 20% dobickom verjetno ne bo treba placati davka na dobiček. dokler šele po 3 letih ne zaprem pozicije.
    po logiki bi po 3 letih oddal napoved preko edavkov placal davek 27% na dobicek, ce bi drzal notr se 2 leti pa 22%.
    Lp

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Prijaviš, ko prodaš.

      Če bi držal 3 leta, je davčna stopnja 27,5%. Za pet let pa 20%.

      LP

      Izbriši
  33. Par postov nazaj je nekdo vprasal kako se in ce se prijavlja dobicek od accumulating ETFjev kjer dividende avtomaticno reinvestirajo. Je ze kaj vec info okoli tega?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sem vprašal kar sam, tole je odgovor FURSa:

      Spoštovani!



      V zvezi z vašim vprašanjem, ki ste ga posredovali po elektronski pošti, vam sporočamo:



      V skladu s 15. členom Zakona o dohodnini – ZDoh-2 se šteje, da je dohodek pridobljen oziroma dosežen v davčnem letu, v katerem je prejet, če ni s tem zakonom drugače določeno. Šteje se, da je dohodek prejet, ko je izplačan fizični osebi ali je kako drugače dan na razpolago fizični osebi.



      To pomeni, da v kolikor so vam bile dividende ETF sklada dane na razpolago v denarju ali v obliki dodatne enote sklada ETF, se šteje, da ste prejeli dividendo oz. ste dosegli dohodek. Dividendo, doseženo v denarju ali v obliki dodatne enote sklada, ste dolžni napovedati pri davčnem organu v napovedi za odmero dohodnine od dividend do 28. februarja tekočega leta za preteklo leto.



      V primeru, da ETF sklad kapital akumulira, ne izplača dividend v denarju niti v obliki dodatne enote sklada, pomeni, da kot vlagatelj pri tem ne dosegate obdavčljivega dohodka v skladu ZDoh-2. V takem primeru se ob odsvojitvi enot sklada ETF plača dohodnina od doseženega dobička.



      Odgovor je pripravljen na podlagi prvega odstavka 13. člena ZDavP-2 ob upoštevanju informacij, ki so kot relevantne navedene v posredovanem vprašanju.



      Lepo pozdravljeni.

      Izbriši
  34. Forex je zdaj obadvčen ali ne? Na primer trejdanje parov EURUSD,GBPJPY itd.
    In sicer za scalper trejderja ki lovi po 30 PIPOV na dan.
    Nikjer nič ne piše glede tega. Nekateri pravijo da je obdavčen nekateri da ni

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sori, tole mi je pa očitno nekako ušlo. Ne, spot valutno trgovanje ni obdavčeno.

      Izbriši
  35. Pozdravljen, odlicne informacije. Zivim v tujini, kjer sem tudi prijavljena. Na trading platformi je zavedeno in priznano, da zivim v tujini. Sem pa davcni rezident Slovenije in nezaposlena. Moz je davcni nerezident Slovenije zaposlen v tujini in do sedaj sva dohodek prijavljala kot druzinski prihodek v tujini. Ali se ti mogoce svita kje moram prijaviti dobicek od kapitala? Hvala

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Svita se mi, da v Sloveniji, ampak nisem prepričan. Pošlji vprašanje na FURS, so načeloma kar odzivni.

      Izbriši
  36. Zdravo Jure.
    Najprej ogromna pohvala za tale bloh in vse napisano, ker je resnično v veliko pomoč.
    Imam vprašanje in sicer napredil sem nekaj izračunov za moje trade in ob vključitvi 1% olajšave pri izračunu davka na dobiček mi vedno nanese, da v kolikor je profit manjši od 2% ne rabim plačati davka na dobiček. Bo to držalo? Hvala v naprej :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Super, hvala.
      Še eno vprašanje. Ali dobiček pri trgovanju z delnicami (po plačanem davku na dobiček) vpliva na moj dohodninski razred?
      Hvala.

      Izbriši
  37. Zdravo Jure,

    Zanima me glede FURS-a.
    Torej, če odprem jaz trading acc pri brokerju v tujini in recimo 5 let samo kupujem delnice mi meni pri FURS-u ni treba nič prijavljati, niti računa v tujini niti nakupa delnic? Torej dokler ne prodam karkoli njih to nič ne briga?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kolikor jaz vem, je tako, da.

      Izbriši
    2. Ok imam en konrketen primer.
      Novembra sem kupil 1 delnico TSLA.
      Januarja letos prodal 1
      Sedaj aprila bi spet kupil 1.
      Recimo da to kupljeno aprila ne prodam še letos.
      A v FURS prijavim samo tisto zaključeno pozicijo - torej nakup november prodaja januar in to kupljeno aprila prijavim šele takrat, ko bo pozicija ponovno zaprta?

      Izbriši
    3. Samo prvo. V splošnem, prijavljaš samo round-trip trade, torej nakupe, ki imajo v tem davčnem letu zaključeno prodajo.

      Izbriši
  38. Podvprašanji
    1)Če pa kupim delnice in mi na koncu leta izplača dividendo to pa moram prijaviti FURS-u?
    2) Isto če imam v lasti ETF in sam broker poskrbi da se dividende avtomatično reinvestirajo nazaj v ETF se to tudi prijavi?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. 1) Da. Ni nujno na koncu leta, lahko je kadarkoli. Prijavi se enako kot dobiček do konca februarja.
      2) Glej zgoraj odgovor: indy 01. avgust 2020 23:54

      Izbriši
  39. Pozdrav Jure,
    najprej par pohval:

    - za tvojo disciplino, to da se ukvarjaš s trgovanjem in grajenjem svojega sistema že 10 let
    - za pisanje bloga in predstavitev rezultatov zadnjih 8 let
    - za ažurirne odgovore na komentarje

    Mislim da imaš pravilen mindset za uspeh in upam da čimprej izpiliš sistem, ki bo konsistentno prinašal profit.

    Sam sem s trgovanjem nazadnje ukvarjal leta 2001 (day trading, nasdaq scalping), vendar mentalno nisem bil pripravljen na trgovanje, tako da sem se ponovno lotil delnic šele to leto.

    Moja trenutna strategija je buy growth / disruptor companies, katerih poslovanje razumem (IT in biotech) ki so v portfoliu Ark Investa in potem hold 5-10 let, dokler ne pride do 5-10x ali bust. Zaenkrat se strategija obrestuje, ampak lahko je biti pameten v največjem bull runu od leta 1928.

    Počasi me zanimajo tudi opcije, predvsem zelo poceni buy calli z max. rokom dospetja in min verjetnostjo, skratka stock betting.

    Zate imam par vprašanj glede davkov, ker ko sem nazadnje trgoval (leta 2001), še sploh prihodki iz tujine niso bili obdavčeni.. :)

    1) Delnice so delnice - obdavčene bo 27.5% , opcije so pa izvedeni finančni instrumenti, obdavčene po 41%, dobiček oz. izguba obeh pa se ne prekrivata. Primer , če ustvarim na delnicah dobiček, na opcijah pa izgubo, se medsebojno ne kompenzirata, ker je druga kategorija odsvojitve ?

    2) Po spremembi zakona (se pravi za 2020), ni več možno prodati in kupiti delnice npr. T po isti ceni, in pri tem ustvariti 2% normiranih stroškov ter s tem umetno zmanjšati dobička, ker novi zakon veleva, da se normirani stroški upoštevajo samo dokler je dobiček pozitiven (eg pri negativem izplenu, se sploh ne upoštevajo) ?

    3) V primeru da imamo realiziran dobiček, obenem pa nerealizirano izgubo, se splača pred koncem leta zapreti vse poziciji z nearalizirano izgubo, ker te pozicija zmanjšajo dejansko plačilo davka .. eg 100 točk nerealizirane izgube, zmanjša dejansko plačilo davka za 27.5 točk ?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. 1) Kolikor jaz vem, ja, je obdavčitev obeh instrumentov ločena. Nisem pa tu 100%, ker že nekaj let ne trgujem drugega kot delnice long.
      2) Ja, res je. Tega do zdaj sploh nisem opazil, ampak izgleda, da je po novem tako. Kar je bedno:) IFI ima progresivno davčno stopnjo začenši s 40%.
      3) Načeloma ja, ampak na koncu je vedno vprašanje, kaj se bolj splača. Če si prodal delnice, ki ti potem naredijo še večji profit, se ne splača.

      Izbriši
    2. Jure najlepsha hvala za odgovore..z veseljem te povabim na pivo ko bo tega sranja konec.

      Izbriši
  40. Pozdravljeni,

    Sem nova v tem tradeanju. Trenutno imam aplikacijo Trading 212 in se še učim s demo verzijo. Imam pa dve vprašanji, saj šele spoznavam ta svet in se želim čim bolj informirati, preden začnem s vlaganjem denarja.
    1) short term je do 30 dni, long term je nad 30 dni?
    2) če tradem preko trading 212 in si naložim 500€ in z 500€ kupim 3 različne delnice na 2.12.2020: delnico A za 200€, delnico B za 150€ in delnico C za 150€. Nato pa delnice zrastejo in jih čez 5 dni prodam, 7.12.2020 prodam in zaslužim 200€. To je pol short term? Ampak denar ne vzamem na račun ampak pustim na računu v aplikaciji in naprej vložim in kupim druge delnice. Ali se vsi ti vložki in nakupi prijavljajo na eDavkih ali samo, ko si denar izplačam na osebni račun?

    Hvala v naprej za odgovore in vsem uspešno tradanje 😉

    Lp, Ana

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. 1) Ne vem točno, v kakšnem kontekstu misliš short in long term.
      2) Vsak trade v davčnem letu je treba prijaviti, nima veze, kje je denar.

      Izbriši
  41. Hvala za odgovore, kljub temu, da so začetniški :P
    1) v bistvu se navezujem na višino davka. časovno gledano kdaj je 40% in kdaj 27,5%. Piše meja 1 leto. Se pravi za kupljeno in prodano delnico do 1 leta je davek 40%?
    2) se pravi, če začnem sedaj, decembra 2020 in kupim delnico, a jo prodam januarja 2021, jo moram prijaviti za leto 2020? Ne razumem čisto, ali je potrebno prijaviti nakup in prodajo delnice, ali samo prodajo?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. 1) Za nakup in prodajo običajnih delnic (common stock) je davek progresiven, začenši z 27,5%, po petih letih je 15%, potem 10%. 40% davek je za IFIje, ki jih držiš manj kot eno leto. Po enem letu pa je ista lestvica 27,5%, 15, 10 na vsakih pet let.

      2) Prijavi se vsak "zaključen posel": nakup, prodaja, datum, cena, število delnic. Ko boš v eDavkih, je vse jasno. Prijavi se za leto, ko se zgodi ODSVOJITEV. Torej v tvojem primeru oddaš za leto 2021, torej prijaviš šele v letu 2022.

      Izbriši
    2. Hvala za odgovore in pojasnitve 😁

      Izbriši
    3. Zdravo, imam še eno vprašanje. ETF-i, npr. indeks S&P 500, pod kateri zakon spada? Oz. koliko davka se plača?

      Lp

      Izbriši
    4. Kolikor jaz vem, so ETFji obdavčeni tako kot vsaka delnica (ker dejansko to JE delnica).

      Sam indeks S&P 500 seveda ni ETF, je pa ETF recimo SPY, verjetno si to mislil.

      Izbriši
    5. Kakor sem jaz gledala in kakor tudi piše pri Trading 212, je S&P 500 Vanguard ETF:
      https://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_500_Index
      Se pravi je obdavčen kot vsaka delnica: 27,5% oz pada?

      Izbriši
  42. Hey, mi lahko kdo pomaga glede davkov pri naslednjem primeru:
    Decembra se bo delnica SPAC podjetja (SBE) združila s podjetjem Chargepoint. Pri tem se bo spremenil ticker symbol (iz SBE v nekaj drugega, recimo CHRG). Ali moram in kako to spremembo oddati FURSU in ali bom moral plačati kakšen davek?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hja, tele situacije jaz še nisem imel, zato se nisem poglabljal v sam postopek, ampak mislim, da je v igri 100. člen Zdoh-2, ne vem pa, kaj naj bi to pomenilo v praksi.

      Če ne bo nihče odgovoril, je najboljše, da pišeš na FURS (so kar odzivni) in bi te prosil, de mi sporočiš, kaj so ti povedali, predvsem glede postopka prijave, kako naj bi šel. Hvala, lp

      Izbriši
    2. Avtor je odstranil ta komentar.

      Izbriši
    3. Danes sem govoril s FURS-om in so mi rekli, da za ta moj primer prijavim samo ob projdaji, za ime vrednostnega paprija pa dam ticker symbol ob prodaji.

      Izbriši
    4. Hm, kako pa določiš ceno ob pridobitvi? In datum? Prvi nakup (pred prevzemom) ali od prevzemu?

      Izbriši
    5. Če sem jih pravlino zastopil:
      - ime vrednostnega papirja: recimo CHRG (ne vemo še kakšen bo novi ticker)
      - datum in cena nakupa (vzamem datum in ceno nakupa delnice SBE)
      - datum in cena prodaje (datum in cena prodaje delnice CHRG)

      (Ko se bo podjetje združilo se bo 1 delnica SBE spremenila v 1 delnico CHRG)

      Izbriši
  43. Pozdravljen! Jaz sem začetnik in nameravam daytradat (ne mislim shortat, ker ce prav razumem rabis margin account pa še pod PDT-jem si, čeprav vem da na cash accountu pa traja da dobiš denar po prodaji na račun apak vseeno). Preden bilo kaj začnem hočem, da vem čim več o davkih, da ne bo pol kakih problemov. Se pravi: ob koncu februarja velja zame Zdoh-2 zakon in sem obdavčen 27.5%, ne eDavkih vnesem vse delnice za koliko sem jih kupil in prodal? Razlika vseh teh zgub in dobičkov pa bo obdavčena?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Daytradat pod PDT ne moršt tud na long, razen, če maš kšnega posebnega brokerja za to.

      Ja, nekak tko. Vnest morš vse trade, vsako transakcijo, kar v praksi za daytraderja pomeni, da si je fajn te podatke sproti pripravljat, če ne je pol preveč.

      Izbriši
  44. Zdravo!
    Imama eno vprašanje...
    A veste zakaj ne morem ustvarit novega računa na TD Aameritrade?
    l.p.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne vem natančno, zakaj, ampak nekaj let nazaj so vsi večji brokerji v US začeli delati nekakšne spiske držav, iz katerih ne sprejemajo novih klientov. Slovenija je nekaj časa zagotovo bila na črnem spisku pri TDA, ne vem pa, kako je trenutno s tem.

      Moj zadnji info (kakšno leto star) pa je, da naj bi Interactive Brokers bil odprt. Ampak to je vse nepreverjeno.

      Izbriši
    2. Pozdravljen
      Vsa pohvala za super blog in za požrtvovalnost Jure!
      Sam imam račun pri Interactive brokers že 5 let in sicer IB UK (Velika Britanija) njihova filijala za Evropo, sedaj pa bodo odprli še več filijal (k gredo "Johnsoni" ven iz EU) in zgleda da bodo nas prenesli na IB CE (Central EUROPE) ki bo imela sedež na Madžarskem. Osebno semn zadovoljen z brokerjem edino support je mal počasen... Platforma je dokaj komplicirana vendar ko se jo navadiš ni blema, lahko pa trguješ vse živo seveda odvisno od vrste in velikosti računa in od tega kaj jim natveziš kolk si "net worth"....
      LP
      Igor

      Izbriši
  45. Pozdravljen.

    Hvala za trud ob vzdrževanju bloga.
    Po vsem napisanem sem razbral, da je potrebno prijavljati vsako leto,
    tudi če imaš izgubo. Je tako? Trejdam sicer forex pare (ampak so CFD-ji) v majhnih zneskih (pozicija npr. 40 €), pa se mi ne zdi smiselno izpolnjevati, ker imam generalno itak izgubo (vmes so seveda tudi pozicije, zaprte z dobičkom). Za vnašanje bi imel kar nekaj dela, FURS bi imel delo,a zaradi pridelane izgube davka itak ne bo. Je torej kljub temu potrebno izpolniti letno "poročilo"?

    Lp

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Čist isto sem enkrat spraševal FURS in so mi rekli, da je treba prijavit vse obdavčljive posle, ne glede na to, a maš izgubo al ne. Navsezadnje morajo oni izračunati, ali je res izguba. Jaz sem potem vedno oddajal to napoved, če ne druzga zaradi tega, da me ne bi slučajno kdaj kej ganjali za nazaj.

      Izbriši
  46. Živjo, nameravam trgovati z delnicami in ETF-ji preko platforme Trading 212. Glede obdavcitve me zanima primer da investiram v dolocene delnice 500€ in cez 20 delnice prodam za 700€ (200 dobicka), nato pa pri nasledni investiciji naredim izgubo v vrednosti 300€. Tako sem na koncu leta v minusu 100€. Ali moram se vedno placati davek na tistih 200€ doobicka, ter sem zato v resnici približno 150€ v minusu, ali se davek obračuna glede na stanje na koncu leta (torej nebi rabil plačati, ker sem v minusu). Zanima me tudi ali je v primeru dobička mogoce davek odvesti takoj in naprej trgovati le z neobdavcenim delom, ali je v nasprotnem primeru davke na dobicek mogoce plačati le na koncu leta. Hvala in lep pozdrav

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Osnova za davek je tvoj skupni rezultat vseh tradov na koncu leta, plus/minus seveda vse olajšave in/ali wash sales (glej zgoraj).

      Da bi plačeval davek sproti na FURS, ne, obračuna in plača se enkrat na leto. Verjetno pa ni posebnega razloga, da si profitov ne bi tankal na bančni račun, razen če bi bili stroški za to preveliki.

      Izbriši
  47. Živjo
    Ali imaš mogoče kakšen primer XML fila ki ga oddaš na eDavkih? Sam sem dal vse trade v svojo obliko XML pa mi zdaj fila noče uvozit v eDavke. Glede na tiste njihove primere kako naj bi XML zgledal se mi pa sanja ne kaj je z mojim narobe.
    Hvala!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Primer je output.xml, ki je del Makexml.zip. Glej stran Orodja:

      https://slotrade.blogspot.com/p/orodja.html?m=1

      Moram pa povedat, da letos še nisem oddal napovedi in možno, da so tudi kaj spremenili v xml shemi.

      Izbriši
  48. kako pa je ce naprimer kupujes/prodajas pozicijo recimo ene delnice (apple) in v roku nekaj dni kupujes(bull) in prodajas(bear) to 1 leto se šteje kot long term ali je to vse short. lp jan

    OdgovoriIzbriši
  49. Pozdrav! Imam eno vprašanje glede eDavkov. Začel sem ročno vnašat vse zaključene trajde, ker jih nimam veliko. Sicer pa se gre za 10 okence, ko vnašam navadno delnico/vrednostni papir ('Pravilo iz drugega odstavka v povezavi s petim odstavkom 97. člena ZDoh-2 **'), kjer se označi z DA/NE.

    Torej če jaz vnesem delnico, na kateri sem naredil izgubo. Primer:
    - kupim 5 delnic za 20€
    - prodam 5 delnic za 18€
    In imam 10 okence označeno z DA in kliknem izračun, mi javi to napako - 'Obstaja možnost, da pogoji za zmanjšanje pozitivne davčne osnove niso izpolnjeni.'

    Isto mi javi, če vnesem trade z dobičkom. Načeloma mi izpiše, da so to 'nekritične napake', ampak me vseeno zanima, če veste mogoče, kaj gre tukaj narobe?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. To je opozorilo, da je na tem tradu "mogoč" wash sale - pravilo navidezne odsvojitve, omenjeni odstavek iz Zdoh2, kjer je možno, da se izguba ne prizna. Kolikor jaz vidim, to javi na vseh tradih, kjer zaloga kapitala na koncu ni 0, ko torej prodaš samo en del kapitala in ga nekaj še obdržiš, ali pa izvedeš več nakupov in prodaj na istem tickerju.

      Če niso kaj spremenili, mislim, da je tudi vseeno, kaj označiš, ker itak potem sistem izračuna, ali se izguba res upošteva ali ne.

      Izbriši
    2. Tradi, ki sem jih jaz naredil, ni bilo 'wash sale-a'. Niti ni bilo tega, da bi prodal del kapitala in ostalo obdržal. Večinoma je šlo samo za nakup in prodajo iste količine iste delnice, zato mi je čudno.

      No, sej če gre za nekritično napako, potem ne bi smelo biti kakšnih problemov. Bodo že sporočili. Vseeno, hvala za odgovor!

      Izbriši
    3. Ne vem, pol načeloma ne bi smel tega javljat, razen, če je letos spet kaj drugače. A to imaš samo en buy in en sell, na tem tickerju drugih tradov ni?

      Izbriši
    4. Ja, pravzaprav mi javi to napako za vsak mogoč trade - tudi v primeru en buy, en sell na enem tickerju.

      Res je, da sem trgoval s frakcionalnimi delnicami in posledično z nižjimi vsotami, ampak to ne bi smelo delati težav.

      Izbriši
    5. Unknown bi lahko dobil tvoj mail? Bi imel eno vprašanje. Hvala in lp

      Izbriši
    6. Lahko me kontaktirate na:

      jejz.blancic@gmail.com

      Izbriši
  50. Avtor je odstranil ta komentar.

    OdgovoriIzbriši
  51. Živijo, zanima me, če je kdo že imel izkušnje s spliti oziroma reverse spliti. Kaj se v takem primeru vpiše v eDavke?
    Lp Patrik

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sicer ne vem, kaj je pravilen postopek pri tem. Imel sem nekaj takih primerov in sem enostavno open price in shares preračunal na split.

      Izbriši
    2. Aha, makes sense. Hvala!

      Izbriši
  52. Pozdravljeni. Zanima me kako je s prijavo davka, če si day trader. Torej npr. vsak dan naredim cca. 2-3-trade. Na letni ravni to nanese več kot 500 tradov. Ali je kakšna možnost, da se to sproti prijavi FURSU, ker drugače je precej dela, da bi vnesel vse za celo leto. LP

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Mislim, da ni, sej niti ne moreš odpreti obrazca za naslednje leto (in včasih še nekaj tednov v novem letu ne).

      Lahko pa sproti sestavljaš XML, ki ga boš pol uvozil.

      Če tradaš samo delnice, lahko uporabiš tudi moj Makexml programček:

      http://slotrade.blogspot.com/p/orodja.html

      V tem primeru si lahko sproti pripravljaš excel, ki se ga potem pretvori v XML. Če si pa pri IB ali TDA, se lahko uvozi tudi csv, ki ga dobiš od brokerja. Lahko pa tudi prilagodim na katerega drugega brokerja, če da nek uporaben tekstovni transactions statement. Ampak to dela samo za delnice.

      Izbriši
    2. Tradam samo delnice pri IB. Torej če jim uvozim vse podatke v XML mi potem ni potrebno vseh tradov ročno vnašati v njihova okenca? Hvala za ves trud in pomoč.

      Izbriši
    3. IB imam na pol pokrit, manjkajo mi short tradi. Če kej uporabljaš tisti Flex queries, mi lahko pošlješ en svoj izpisek, da vidim, kako izgleda. Tam baje obstaja malo morje nekih opcij, se morava zmenit, kaj točno. jure.fritz@gmail.com

      Izbriši
  53. Zdravo,
    Prebral sem vsa vprašanja in odgovore ampak mi se vedno ni jasno kaj je točno short trade in davek 40%. V enem odgovoru si omenil tudi, da se davek 40% upošteva samo za IFI, ali potem long trejdi niso IFI? Primer... če danes kupim 100 delnic na borzi in jih čez dva tedna prodam s profitom ali se na ta profit upošteva 40% davka in je to mišljeno kot short trade? Opravičujem se, če je vprašanje smotano :/

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne, sej ni panike. Sem tudi jaz šele pred kratkim dojel, da ko rečem "short", večina ljudi na to gleda kot na kratkoročen long trade. Imam že mal poslovne deformacije verjetno.

      Kaj je short trade: to je prodaja nekega trgovalnega instrumenta brez lastništva. Recimo, ko shortaš 100 delnic, zadeva poteka tako:

      1. 100 delnic si "izposodiš" od nekoga in jih prodaš
      2. Enkrat kasneje teh 100 delnic spet kupiš nazaj in jih vrneš

      Razlika v ceni je tvoj profit oziroma izguba. Ta izposojanje je seveda nekaj, kar poteka v ozadju, za to poskrbi broker. Ampak gre za to, da je to izveden finančni instrument. Nimaš nobenega lastništva nad temi delnicami, to je enostavno nek finančni trik, s katerim se omogoča tovrstno trgovanje.

      V slovenščini (FURS) se temu reče "posel na kratko", kar je po mojem mnenju povsem zgrešen prevod. V angleški finančni terminologiji "short" pomeni deficit oziroma primankljaj oziroma "brez kritja". "Being short" pomeni, da si z nečim v minusu in to je ravno pomen short trada - ko shortaš, si v minusu tistih 100 delnic, ki jih moraš nujno enkrat vrniti.

      Short posel je IFI in se obdavči s 40% za prvo leto imetništva, potem gre progresivno dol.

      Long posel (klasičen nakup delnic) ni IFI. Obdavčen je z 27.5% za prvih pet let, potem progresivno dol. Tvoj primer je torej tega tipa.

      Izbriši
    2. aha, no zdaj mi je pa vse jasno, najlepša hvala tudi za hiter odgovor.
      Ja, short selling mi je bil jasen v pomenu, da nisi dejanski lastnik delnic...torej short SELLING = short TRADE

      Izbriši
  54. Moj komentar je po dolgem večkratnem branju tak: vse kar trgujete na razliko, plačate 40% davka in ste tretirani po ZTFI-1. Dividende in obresti pa po 27.5%, po ZDoh-2. Dobiček in izgube se med različno klasificiranimi zakonodajami ne poravnavajo (ZTFI-1 ali ZDoh-2), poravnajo se samo znotraj istega zakona.

    OdgovoriIzbriši
  55. Podrobnosti: (1/2)

    FURSov dokument na strani https://www.fu.gov.si/davki_in_druge_dajatve/podrocja/davek_od_dobicka_od_odsvojitve_izvedenih_financnih_instrumentov/#c4647 lepo opisuje s primeri. Prva povezava z naslovom: "Obdavčitev dobička od odsvojitve izvedenih finančnih instrumentov". Dokument je datiran na Januar 2020.

    Sam sem razbral naslednje:
    V kolikor nimate borznega posrednika v smislu borznoposredniške hiše, ampak trgujete sami preko platform eToro, AvaTrade, Plus500, ipd, potem verjetno velika večina trguje s CFDji, kar so pogodbe na razliko z vzvodi. Tukaj notri so vključena trgovanja z delnicami, surovinami, certifikati, indeksi, obveznicami, ipd. FOREX (valutno trgovanje sem ne spada).


    VALUTNO TRGOVANJE - FOREX

    Upoštevaje opredelitev izvedenih finančnih instrumentov v točkah 4. do 11. drugega odstavka 7. člena ZTFI-1, se za izvedene finančne instrumente po ZDDOIFI ne štejejo posli promptnega (spot) valutnega trgovanja (tj. posli, ki se takoj izvršijo, poravnava pa se lahko izvrši do nekaj dni kasneje). Navedeno je potrebno upoštevati v primeru trgovanja preko Foreign Exchange Market (FOREX). Opozoriti je potrebno, da se dobiček iz poslov promptnega (spot) valutnega trgovanja, če ga fizična oseba dosega v okviru opravljanja dejavnosti obdavčuje kot dohodek iz dejavnosti po določbah ZDoh-2.

    NAPOVED ZA ODMERO DAVKA

    Zavezanec mora napoved za odmero davka od dobička iz odsvojitve izvedenih finančnih instrumentov vložiti do 28. februarja tekočega leta za preteklo leto. V taki napovedi lahko davčni zavezanec uveljavlja tudi zmanjšanje pozitivne davčne osnove za izgubo, doseženo z odsvojitvijo izvedenih finančnih instrumentov.


    FINANČNE POGODBE NA RAZLIKE (angl. contracts for difference - CFD)

    Dohodki iz financiranja (obresti) in denarne prilagoditve (dividende), ki jih prejme davčni zavezanec, se obdavčijo kot dohodek po poglavju III.6.1 ZDoh-2 (Obresti). Šteje se, da je tak dohodek prejet, ko je obračunan. Če se v primeru trgovanja preko trgovalne platforme obresti obračunavajo dnevno, sprememba na računu pa se vidi npr. enkrat mesečno, se šteje, da so obresti prejete na dan spremembe na računu.

    Kadar je davčni zavezanec stranka osebe, ki se po 58. členu Zakona o davčnem postopku - ZDavP-2 šteje za plačnika davka in preko te osebe doseže dohodek iz prejšnjega odstavka, plačnik davka izračuna, odtegne in plača davčni odtegljaj od takega dohodka. V vseh drugih primerih mora davčni zavezanec Napoved za odmero dohodnine od prejetih obresti v skladu s prvim odstavkom 326. člena ZDavP-2 vložili pri davčnem organu do 15. dne v mesecu za preteklo trimesečje.

    !!! Pomembno: zgoraj FURS pravi, da v kolikor vam vaš posrednik na plača davka na obresti (predvidevam da sem spadajo tudi swapi) in dividende, morate sami vložiti napoved za odmero dohodnine do 15. dne v mesecu za preteklo trimesečje.

    OdgovoriIzbriši
  56. Podrobnosti: (2/2)

    CFD ODPIRANJE DOLGE POZICIJE (na lastniški vrednostni papir-delnica), primer iz strani 9 in 10.

    Davčna stopnja, ki se uporabi: 40%, ker je obdobje imetništva dolgo en mesec.
    Davčna stopnja za obresti po 81. členu ZDoh-2. Dohodnina se plača po stopnji 27,51%.


    CFD ODPIRANJE KRATKE POZICIJE

    Davčna stopnja, ki se uporabi: 40%, ker je obdobje imetništva dolgo 60 dni.
    Davčna stopnja za obresti: po 81. členu ZDoh-2. Dohodnina se plača po stopnji 27,51%.

    Morda še tale izpis iz dokumenta, ki mi je pojasnil prihodek iz dejavnost:
    Vprašanje 4: Ali je po Zakonu o davku od dobička od odsvojitve izvedenih finančnih instrumentov obdavčen dobiček, ki ga fizična oseba dosega kot dobiček iz poslov promtnega valutnega trgovanja v okviru opravljanja dejavnosti? (15. 1. 2015)

    Odgovor 4:
    Če fizična oseba, ki opravlja dejavnost iz poglavja III.3. ZDoh-2 in v okviru opravljanja dejavnosti dosega dobiček iz poslov promtnega (spot) valutnega trgovanja, se ta dohodek obdavčuje kot dohodek iz dejavnosti po določbah ZDoh-2.

    Povedano drugače, če fizična oseba v poslih promtnega (spot) valutnega trgovanja, na podlagi katerega dosega dobiček, nastopa kot fizična oseba, ki opravlja dejavnost (npr. kovinostrugarstvo), in se posel promtnega (spot) valutnega trgovanja temu ustrezno evidentira v poslovnih knjigah fizične osebe, ki opravlja dejavnost (npr. kovinostrugarstvo), se dosežen dobiček obravnava kot prihodek iz dejavnost in se obdavči po določbah ZDoh-2.

    OdgovoriIzbriši
  57. Hvala Jure za vse odgovore, res so mi ogromno pomagali. Imam pa še dve vprašanji:

    1) Leta 2020 kupim 10 delnic v vrednosti 100€, kjer je posamezna delnica vredna 10€. Nato jim zrase cena na 12€ za delnico in jih 5 prodam v letu 2020 za 60€ oz. 10€ dobička.

    Primer 1:
    Kmalu delnicam pade vrednost na 2€ za delnico in prodam še ostalih 5 delnic za 10€ v letu 2020. Skupno sem tako v izgubi 30€ in ne plačam davka.

    Primer 2:
    Enako kot prej delnicam pade vrednost na 2€ za delnico, s to razliko da jih prodam v letu 2021 za 10€. Skupno sem tako v izgubi 30€ + 7.25€ ker sem moral v letu 2020 plačati 27.5% davka 10€ dobička iz teh delnic.

    Je to pravilno tako kot sem napisal, ali pa se da v tem 2. primeru da kako kompenzirati glede izgub oz. dobiti povrnjen davek?

    2) Kaj nekomu onemogoča da prijavi lažne podatke na eDavke?
    Npr. na brokerju se naredi več tradov v krajšem času, kasneje pa se to prijavi kot en trade ki je bil lažno v lastništvu 5 let in je posledično davek manjši.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne da se kompenzirati, davek se prijavi za trade v tekočem letu.

      2) Nič ti ne onemogoča. Lahko pa Slo kadarkoli zahteva podatke od brokerja, kolikor je meni znano, to pride s sporazumom o izogibanju dvojnega obdavčevanja. Ne vem pa, za koliko let nazaj je to možno.

      Izbriši
  58. Pozdravljeni!

    V letih 2018,2019 in 2020 sem trejdal prek Etora. Večinoma oil, gold, forex... Čeprav sem bil v minusu in nisem imel nobenih nakazil nazaj na račun, davčne to ne zanima, oddati moram napoved. Če sem prav razumel, moram na e davkih vnesti vse trejde (nafta, zlato..), forexa pa mi ni potrebno vnašati? V e davkih odprem "Popisni list IFI za posle na kratko" Tam vnesem vrsto IFI, ISIN kodo ali trgovalno kodo ali naziv vrednostnega papirja. Če kdo ve, kaj je to, mi naj prosim pove. Potem odprem odsvojitev, se pravi, ko sem odprl pozicijo, vnesem datum, količino odsvojenega IFI, vrednost ob odsvojitvi (verjetno preračunam iz usd v eu po srednjem tečaju?). Potem odprem pridobitev (ko sem zaprl pozicijo), vnesem način pridobitve (verjetno A - nakup), količino pridobljenega (isto kot pri odsvojitvi) in vrednost ob pridobitvi (spet usd v eur). Za buy pozicije se mi to zdi ok, ne vem kako vnašati sell pozije? Vnesti moram okrog 400 trejdov za vsako leto. Prosim, če kdo ve, kako in kaj je s tem. Hvala

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Za leti 2018 in 2019 itak ne boš mogel več oddati. Ali so ti na FURSu tako rekli?

      ISIN koda, trgovalna koda - to je pač naziv vrednostnega papirja, ime firme, trgovalna koda. Tisto, kar vidiš pod Action v eToro statementu (buy xyz).

      Iz USD v € preračunaš po tečaju ECB z BS: https://www.bsi.si/statistika/devizni-tecaji-in-plemenite-kovine/dnevna-tecajnica-referencni-tecaji-ecb

      Kaj misliš z buy in sell pozicijami, mi pa ni jasno.

      Izbriši
    2. Za 2018 in 2019 še rešujem. Pri trgovanju lahko odpeš buy pozicijo, se pravi da greš v plus če gre cena zlata gor, ali sell pozicijo, potem si v plusu ko gre dol. Se pravi, če sem odprl sell in v e davke vnesem npr. vrednost ob odsvojitvi 41.20 ob prisvojitvi 42.10 bo to izgledalo kot dobiček, jaz sem pa imel minus. Dobiček bi imel pri buy poziciji. Sicer pod action na izpisku piše sell oil, buy oil, sell gold... Se pravi, da lahko oddam več popisnih listov. Npr ene za sell pozicije, druge za buy??? Nimam namreč pojma in ne bi rad dvajset ur kar nekaj vnašal potem pa...

      Izbriši
    3. Če odpreš popisni list za posel na kratko za sell (short) pozicijo, potem bo vse OK, ne bo izgledalo kot dobiček, če je šla cena gor. Lahko tudi sproti narediš informativni izračun in preveriš.

      Izbriši
    4. Ok, hvala. Se pravi, da odprem dva popisna lista, enega za sell in enega za buy? Forexa pa ne vnašam čeprav je CFD?

      Izbriši
  59. Pozdravljen, lani decembra sem pričel z investiranjem v delnice z aplikacijo Revolut.
    Sem precej nov v tem in imam nekaj malega dobička.
    Investiral sem do zdej okoli 600€ v raznovrstna podjetja. Profita imam sedaj okoli 150€ na investment accountu na Revolutu. Nisem še nič dvignil iz tega investment accounta. Tedensko pa naložim malo nekaj gor.
    Zanima me kako je z prijavo teh transakcij in delnic na FURS, če uporabljam Revolut? Res se mi sanja ne, na žalost sem bil površen bri branju pogojev.
    Račun v tujini pa sem že prijavil.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Treba bi bilo pač prijaviti vse obdavčljive trade. Kaj več ne znam povedati, ker ne vem, kaj vse si tradal in kako Revolut trading sploh deluje.

      Izbriši
    2. Dobro. Bom probal se bolje pozanimat drugje glede Revoluta.
      Imam podvprašanje:
      Leta 2020 sem samo Novembra opravil nekaj nakazil na investicijski račun v skupni vrednosti cca 100€, to je bilo pa vse. Je treba to prijavit karkol za leto 2020 posebej?

      Izbriši
    3. Kolikor jaz vem, nakazil na trgovalni račun ni treba prijavljati. Ampak nisem čist 100%, zato ne bom trdil. Ne vidim pa logike, ker pri takem prenosu itak ni nič obdavčljivega. Prav tako je vseeno, a denar vlečeš dol ali ne.

      Izbriši
    4. Hvala za info.
      Obdavčljiv pa bi potem bil nakup 2 delnic GameStopa v mesecu Novembru?

      Izbriši
    5. Če si jih prodal pred 1.1.2021, da.

      Izbriši
    6. Nobene delnice nisem prodal v letu 2020. Izvedel sem dve prodaji in nekaj nadaljnih nakupov v mesecu Januraju 2021.

      Izbriši
    7. Živjo Jasa, a si kaj videl v zvezi s Revolut-om?
      Jaz ga tudi uporabljam in mi je ful zakomplicirano da preračunam dobičke iz njihovih statmenta.
      Lep pozdrav, Branko.

      Izbriši
    8. Revolut zna bit zelo problematičn ko bo treba računat za durs davke. Res ni primerna aplikacija za to. Bo treba vse ročno, sem pa zasledil da si lahko v pdf obliki izvozis vse transakcije iz revoluta in jih rocno obdelas...

      Izbriši
    9. Imam sicer pretvornik tudi za Revolut, ampak kot si rekel, najbolj zoprno je, ker je edini možen izvoz pdf. Je bilo potrebnega kar nekaj ročnega dela za urejanje skopiranih podatkov, ampak ko to enkrat je, zadeva načeloma deluje.

      Izbriši
  60. Če boš šel gledat v eDavke, boš videl, da je tam samo opcija za prijavo posameznih tradov. Načeloma bi torej moral prijaviti vse trade.

    OdgovoriIzbriši
  61. Pozdravljeni ponovno.
    Tokrat imam vprašanja na podlagi praktičnega primera... in sicer:
    Naložim si neko vsoto, recimo 500€, na investicijski račun. Potem z to vsoto kupim 5 delnic neke XYZ firme, 100€/share. Nakar ta delnica poraste v ENEM tednu na 200€/shar, zarad tega in tega. Tisti trenutek js prodam tiste delnice in vzamem nazan denar. Prodal sem 5 delnic za 200€/delnica. Torej sem dobil iz 500€ vlozeni, 1000€ nazaj. Kakšna obdavčitev bo to na koncu leta, če je ta prodaja moj edini promet skozi celotno leto?
    Lp

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Če se nisem kaj zmotil, bi bila davek takole:

      27.5% od (500$ minus 1%/500$ minus 1%/1000$) = 0.275*(500$ - 5$ - 10$) = 133.375$

      Sem testno vrgel tak trade v eDavke in je naračunal točno tako vrednost:

      Za plačilo 133,38

      Izbriši
  62. Tudi sam se ukvarjam s podobnimi tezavami saj ne vem v katero kategorijo naj spada copy-trading in ali jo lahko obravnavamo kot neke vrste sklad ali moramo res porocati vsako posamicno pozicijo. Ce se mora letno prijavljati posamezne trajde, mi ni cisto jasno kako naj pridemo do njih v primerih ko kopiranje traja vec kot eno leto. V taksnih situacijah slednjih ne bomo imeli zavedenih ne v Historyju (tukaj se pojavijo le ob prenehanju kopiranja) kot tudi ne v zaprtih pozicijah posamicnega traderja (zgodovina sega maksimalno eno leto).

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pozdravljen Jure,

      se popravek glede zgornje trditve. Vse zaprte pozicije se tudi zavedejo v account statementu kar pomeni, da tudi ce traderja kopiramo vec casa napoved ne bi smela delati tezav. Tezava pa predstavlja veliko stevilo zaprtih pozicij saj je slednje iz njihovega vmesnika skoraj nemogoce dobiti zaradi napak pri eksportih. Na koncu sem slednje pridobil direktno s strani supporta.

      Pa se vprasanje glede programa za generiranje porocila. V readmeju navajas, da programcek lahko tudi sami skompajlamo vendar ga zal nisem nasel v paketu? Obstaja kaksna opcija kje bi ga lahko dobili? Hvala, za ves trud.

      Izbriši
    2. Ja, nehal sem ga dajati v zip, bom ga dodal z naslednjo verzijo.

      Izbriši
  63. Avtor je odstranil ta komentar.

    OdgovoriIzbriši
  64. Me samo zanima. če tile primeri iz leta 2009 še vedno veljajo v naši zakonodaji
    https://www.racunovodja.com/clanki.asp?clanek=4305
    In sicer specifično , če sem jaz recimo včeraj kupil 1 delnico, pa danes še eno isto, in jih v ponedeljek obe prodam in s tem zaključim OBE poziciji, ter kasneje 30 dni nič ne kupim, se to pravilo o navidezni odsvojitvi NE upošteva ( glej PRIMER 14 ). Ne glede na to, da bi bila recimo ena delnica prodana z dobičkom ena pa z izgubo.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Lih sem zgoraj odgovoril, preden si pobrisal komentar. Ja, to še vse velja na isti način. Izguba v tem primeru se prizna.

      Izbriši
    2. Hvala Jure za vse odgovore.

      Izbriši
    3. En update na tole. Nekateri so imeli težave z ravno tako serijo tradov, kot jo ti opisuješ. Šel sem preverit v eDavke in vnesel 3 trade, ki jih vse zaključim z eno odsvojitvijo in po tistem pojasnilu od FURSa bi se morala priznati izguba. Ampak informativni izračun je ne prizna. Nisem šel dokumenta furat do konca, ker sem letos že oddal, ampak izgleda, da je tu na eDavkih težava.

      Sem poslal vprašanje, ampak kolikor imam izkušenj, ne bo nobenega odgovora. Samo povem, da očitno neki ne štima čist.

      Izbriši
  65. Torej ce prav razumem ce danes kupim delnice za 1000 € preko aplikacije Revolut in jih jutri prodam za 1500€ moram od 500€ placati 27.5% davka?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Približno, z olajšavo vred je davek 27.5% od 475€.

      Izbriši
    2. Jure lepa hvala za odgovor. Imam pa se eno vprasanje ce bi bili tako prijazni.
      Kupil sem neke delnice npr. 28.1.21 za 2000 evrov in jih prodal isti dan ter z njimi zasluzil npr. 1000 evrov. Nato pa sem cez 2 dni spet kupil isto delnico in imam z njo prav tako 1000 evrov izgube.
      Koliko casa moram cakati preden jo prodam da se mi ta izguba steje v davcno oljasavo oz. Ali je potrebno cakati?
      Hvala za odgovor.

      Izbriši
    3. Pravilo navidezne odsvojitve velja 30 dni pred in po odsvojitvi, ter na dan odsvojitve. Čakati moraš torej vsaj 28.1.2021 plus 31 dni.

      Izbriši
  66. Ali kdo ve mogoče kako je s plačilom davka, če imaš s.p. ali d.o.o. v prostem času pa trguješ z delnicami? Me bo FURS zaradi tega kako drugače obravnaval?

    Zanima pa me tudi koliko poslov in koliko trgovalnih dni na leto upoštevajo, da ti ne rečejo, da opravljaš iz tega dejavnost? Nekje sem zasledil, da je nenapisano pravilo do 100 trgovalnih dni ampak, če ima kdo izkušnje iz prve roke, bi bil zelo hvaležen.
    Lep dan še naprej

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jaz v bistvu nič ne vem o tem. Moje izkušnje so, da prijaviš kot fizična oseba, obdavči se po Zdoh-2 (ali ZDDOIFI) in to je to. Sem imel že nekaj 100 tradov letno in sigurno precej več kot 100 trgovalnih dni, pa mi nihče s FURSa nič ni rekel, dobil sem odločbo in to je vse.

      Za crypto je pa seveda malo drugačna zgodba, kot verjetno veš.

      Izbriši
  67. ok, super, upam da bo pri meni tudi tako. S kriptovalutami ne trgujem tako da ne vem kaj se tam dogaja. Najlepša hvala za pomoč!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. OK lej, da ne bom učil napačne vere... FURS je izdal (bolj ali manj) jasna navodila glede tradanja kriptovalut. Tam te po svoji presoji (in baje dokaj hitro) označijo za dejavnost.

      Kar se pa tiče ostalih stvari, ki so davčno dobro pokrite (delnice in vsi IFIji, tudi FX ampak tu nas zna še kaj doleteti), pa še nisem slišal, da bi komu rekli, da mora prijaviti dejavnost. Sploh z novim načinom obračuna normiranih stroškov je praktično nemogoče, da bi kdo reden dohodek iz tradanja prikril - bil profesionalec in plačal nič davka.

      Ampak, na koncu koncev je še vedno možna povsem individualna obravnava, če se lih zapičijo vate zaradi česarkoli, zato 100% ni nič.

      Izbriši
  68. butasto vprašanje verjetno... ali sem prav zasledil da moraš račun pri brokerju prijaviti na davčno?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne da bi jaz vedel. Če imaš drugačen info, pa povej.

      Izbriši
  69. Zivjo Jure.

    Torej če prav razumem. Če si kupil primer:
    1000 delnic appla za ceno 7€ in jih nato prodal za ceno 9€ (dobiček: 2000€)
    Čez 14 dni pa si ponovno kupil isto delnice appla za ceno 10€ in jih nato prodal z 3000€ izgube.
    Ti oni ne bojo upoštevali izgube 1000€ ker si to isto delnico kupil v roku 14 dni in ne enega mesca?

    In se nekaj me zanima. Kaj je dovolj če v edavkih uvozim sam prekopirane podatke v excel dokument vseh 2020 trajdov (samo delnice, in forex). katerega sem prejel na captraderju.

    Res bi bil vesel za odgovor pa posti se naslov kam ti nakazem kripto za pomoč ;)

    Lp,
    Miha

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Mislim ti bojo nabili davek na tista 2jurja ali ne..

      Izbriši
    2. Izgube 3000€ v tem primeru ne moreš uveljavljati ja, torej je z davčnega vidika, kot da si imel po obeh tradih skupaj 2000€ profita.

      Trade moraš ročno vnesti (ali prek XMLa), excel od brokerja lahko pa kvečjemu priložiš kot dokazilo k svoji davčni napovedi. Odpri eDavke, pa boš videl, kako to izgleda.

      Izbriši
  70. živjo. zanima me glede copy tradinga. če sem začel copy trading na etoru novembra 2020 in nisem denarja pobiral iz platforme ali moram kaj prikazati na FURSU.

    OdgovoriIzbriši
  71. Zdravo,

    pred kratkim sem ustvaril račun na Trading 212 z nekaj sto evri. Zanimalo me je, če se da zaslužiti z day tradingom, tako da sem imel v tem času veliko (verjetno več sto) nakupov in prodaj istih delnic. Ceprav skupno nisem imel profita, bi se verjetno dalo zaslužiti z bolj resnim trgovanjem. Ampak kakor vidim se precej zakomplicira s plačilom davkov, saj se mi zdi da velika večina teh transakcij spada pod wash sale, kar bi lahko pomenilo da sem imel več tisoč evrov dobička, čeprav skupno nisem imel nobenega. To verjetno drži tudi za veliko uporabnikov eTora, ki uporabljajo copy-trade kjer je cel kup takšnih transakcij, a se ne zavedajo da gre za wash sale, ki je dovoljen v državah teh traderjev. Nisem pa še videl komentarja, da bi kdo res imel težave z davki v tem primeru, kjer se velika večina izgub sploh ne bi upoštevala.

    Torej zanima me, ce bi v tem primeru res lahko prišlo do placila več sto, ali celo tisoč evrov v davkih glede na to banana država zakonodajo. Ce to drži bom prenehal s trgovanjem in zaprl račun, in verjetno ne bom prijavljal nobenih transakcij.

    Hvala za odgovor in lp.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ja, je tako, kot si rekel.

      Kar si tiče eToro, je večina, pri nekaterih pa kar vsi copy-tradi na CFDjih, torej obdavčeni po ZDDOIFI, kjer ni wash sala. Nekateri so tudi Real trade kar prijavili kot CFD, pa je bil problem "rešen".

      Ja, za aktivno trgovanje navadnih delnic je tale wash sale rule killer, dejansko te čist onemogoči. Je treba iti na kak IFI instrument, kjer je pa potem tudi davek na dejanski profit višji.

      Izbriši
  72. Lep pozdrav, trgujem na brokerju Trading212 kjer mi samodejno izpišejo vse transakcije v excelov dokument. Je to samo po sebi dovolj ali morem to spremenit v drugačen zapis? prebral sem si zavihek o XML obliki, ki jo pa lahko zlahka dobim če samo excel datoteko shranim pod .xml- je to isto in primerno za DURS? najlepša hvala za ta blog.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne, ni dovolj:) XML mora ustrezati shemi, ki je objavljena na tej strani:

      https://edavki.durs.si/EdavkiPortal/OpenPortal/pages/technicals/formsxml.aspx

      Recimo, za KDVP dokument (delnice) to izgleda takole:

      https://edavki.durs.si/Documents/Schemas/Doh_KDVP_9.xsd

      Lepo, ane?:)

      Najbolje, da mi pošlješ na mail svoj T212 excel, pa da vidim, kakšen izgleda: jure.fritz@gmail.com

      Izbriši
    2. Zdravo!

      Zanima me, ali morda že obstaja kak template/navodil za trading212 za pretvorbo, ali velja enako kot za vse?

      Hvala, Lp

      Izbriši
    3. Nimam nič posebnega napisanega, lahko dobiš, če želiš. Po mailu

      Izbriši
  73. Pozdravljen,

    ali morda veš ali informativni izračun na eDavkih že upošteva 1% normiranih stroškov? Kajti ko dam izformativni izračun mi pride točno 27,5%. Razumem da Informativni izračun ne vključuje pravila iz petega odstavka 97. člena ZDoh-2.

    Hvala in LP :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kaj pride točno 27,5%? To je davčna stopnja, torej kaj drugega za davek niti ne more priti.

      Kolikor sem se jaz igral, sem videl, da se normirani stroški računajo v davčno osnovo tudi v informativnem izračunu.

      Izbriši
    2. Aha torej bi jaz moral potemtakem izračunati za trade posebej ali mi je v info. izračunu upoštevalo normirane stroške ali ne, in ne kot vse trade skupaj. Zdej razumem, hvala :)

      Izbriši
  74. Ima slučajno kdo primer kako se izpolni obrazec, če oddaš v fizični obliki? Imam manj kot 10 transakcij... Ampak je ogromno listov sploh ne vem če potrebujem izpolnit vse (KDVP).

    OdgovoriIzbriši
  75. Hi, don't mind my English .. I wanna if its possible, as holder of Slovenia citizenship, to register an IBC (Internarional Business Company in a favorable jurisdiction e.g British Virgin Islands (that requires no account keeping, taxes due only on domestic profit, etc) -- trade through such vehicle & thus aind or being exempt to Slovenian imposed taxes.

    Hos does DURS treat such & similar foreign cashflow?

    OdgovoriIzbriši
  76. Živjo Jure, Ali poznaš dobrega računovodjo, ki bi lahko preračunal trejde in jih pripravil za davčno? Nisem vodil evidence:(
    Lep pozdrav.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Revolut? Pošlji mi statement, da vidim, kako izgleda: jure.fritz@gmail.com

      Drugače ne, ne poznam nikogar, ki bi se ukvarjal s tem.

      Izbriši
    2. Ja Revolut, sem ti poslal na mejl. Najlepše hvala na odgovoru.

      Izbriši
  77. Potem ko sem oddal na eDavke (verzijo z manj kot 10 tradi), kdaj ponavadi in kam prejmem izračun za plačilo davka. Je to po pošti ali nekje na portalu eDavki? Kdaj približno to dobimo (za mojo oddajo še vedno piše v obdelavi).

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Po pošti dobiš odločbo s položnico. Kdaj... Tukaj pa ni nobenih pravil, vem za nekoga, ki še danes čaka odločbo iz 2018:) Jaz ponavadi dobim tja nekam do oktobra.

      Izbriši
  78. Živjo,

    Imam težavo z davčno napoved sem odal pravočasno sedaj pa so me klicali in razložili da lahko napoved oz letno poročilo odam samo v xml failu.

    Plus500 nudi samo v pdf obliki tam sem imel okoli 700 trancaksij in me zanima moram vsako posebaj potem ročno vnašati ali se to lahko kaj drugače naredi...
    mogoče mozna kdo koga ki bi bil pripravljen to narediti za plačilo in da se spozna na te zadeve.

    Lep pozdrav, Klemen

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pošlji mi na mail pdf. Mislim, da sem Plus500 že enkrat videl in je bil precej neuporaben. Ampak da vidim še enkrat. jure.fritz@gmail.com

      Izbriši
  79. Če bo slučajno kdo potreboval konverzijo podatkov od brokerja v XML za potrebe poročanja FURS-u (Doh-KDVP, DIFI, Doh-Div), torej za navadne delnice in ETF-e, izvedene instrumente in dividende, potem se lahko obrnete na Rešitve d.o.o., kjer vam lahko pripravimo XML datoteke. Načeloma podpiramo brokerje eToro, Interactive Brokers. Plus500, ... Je pa situacija vsakega posameznika lahko posebna, tako da vedno vnaprej pregledamo vse podatke in se dogovorimo kako in kaj. Več info: https://edavki.rešitve.si/

    OdgovoriIzbriši
  80. Jaz sem Abbas in sem iz Alžirije. Iskal sem spletno posojilo in bil sem zelo prestrašen, ker še nikoli nisem zaprosil za posojilo, zato sem zelo dobro iskal in iskal pravo podjetje. Našel sem podjetje, imenovano posojilne kreditne institucije. Pogledal sem in videl, kaj so ljudje rekli o tem podjetje je bilo res. Odločil sem se, da zaprosim za posojilo pri podjetju in potreboval sem posojilo v višini 16.000 dolarjev za ustanovitev podjetja, ko sem zaprosil, so mi povedali vse, kar moram narediti sam, in mi zagotovili, da bom v enem tednu Bodite s posojilom. Rekel sem, da je v redu, in čakal sem natanko en teden, da sem dobil posojilo od tega podjetja, ko to pišem zdaj, še nikoli nisem bil prevaran in to podjetje je odlično. Slišal sem, da ljudje govorijo o prevarah, vendar še nikoli nisem bil prevarant in hvala Bogu za to. Torej vsi, če potrebujete pravo posojilo, je to pravo podjetje, za katerega lahko zaprosite. Pomagalo vam bo in takrat, ko vam bodo povedali, boste prejeli posojilo, kar je natančen čas, ko boste prejeli posojilo. Samo to sporočilo moram napisati vsem, da se ne boste navadili prositi za posojilo pri napačnem podjetju, če potrebujete pravo posojilo, kontaktirajte podjetje in zadovoljni boste. Njihov e-poštni naslov je ( loancreditinstitutions00@gmail.com ) pošljite jim sporočilo na WhatsApp: +393512114999

    OdgovoriIzbriši